Record Details

Актуальні напрями дослідження проблеми розвитку підприємницької компетентності майбутніх дизайнерів-графіків

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742080/
https://conference.ivet.edu.ua/index.php/2022-1/article/view/285
10.32835/2786-619X.2024.1.14.66-71
 
Title Актуальні напрями дослідження проблеми розвитку підприємницької компетентності майбутніх дизайнерів-графіків
Current research directions of the problems of developing the entrepreneurial competence of future graphic designers
 
Creator Великожон, Владислав
 
Subject 33 Economics. Economic science
378 Higher education. Universities. Academic study
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description Стаття присвячена проблемі розвитку підприємницької компетентності майбутніх фахівців з графічного дизайну, а також аналізу сучасного стану професійної підготовки у ЗВО. Автор звертає увагу на недостатню мотивацію студентів до професійної і підприємницької підготовки. Значна частина майбутніх дизайнерів недостатньо усвідомлюють, що розвиток підприємницької компетентності – це шлях до самоствердження, самозайнятості, здійснення успішної кар’єри у професійній діяльності. Це явище дослідник пояснює суперечністю між чинною системою підготовки майбутнього дизайнера-графіка, недостатньо зорієнтованою на розвиток у майбутніх фахівців потреби в постійному професійному розвитку і специфікою мистецької професії, в сутності якої закладено необхідність «створення» себе і «прогнозування» власної професійної діяльності, постійного творчого саморозвитку. Пропонує особливу увагу звернути на створення педагогічних умов, що уможливлюють зростання рівня розвитку підприємницької компетентності дизайнерів-графіків.
The article is devoted to the problem of developing the entrepreneurial competence of future specialists in graphic design, as well as the analysis of the current state of professional training in higher education institutions. The author draws attention to insufficient motivation of students for professional and entrepreneurial training. A significant part of future designers are not sufficiently aware that the development of entrepreneurial competence is a path to self-affirmation, self-employment, and a successful career in professional activity. The researcher explains this phenomenon by the contradiction between the current system of training a future graphic designer, which is not sufficiently focused on the development of the future professionals' need for continuous professional development, and the specificity of the artistic profession, in the essence of which is the need to "create" oneself and "predict" one's own professional activity, constant creative self-development Offers special attention to the creation of pedagogical conditions that enable the growth of the level of development of entrepreneurial competence of graphic designers.
 
Publisher ІПО НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742080/1/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B6%D0%BE%D0%BD_%D0%97%D0%9A.pdf
- Великожон, Владислав (orcid.org/0009-0007-1783-5636 <http://orcid.org/0009-0007-1783-5636>) (2024) Current research directions of the problems of developing the entrepreneurial competence of future graphic designers Інноваційна професійна освіта. Науково-методичне забезпечення професійної освіти і навчання: матеріали ХVІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (звітної) Інституту професійної освіти НАПН України (26 лютого – 07 березня 2024 р.), 1 (14). pp. 68-73. ISSN 2786-619Х
10.32835/2786-619X.2024.1.14.66-71