Екологічна парадигма в поліпарадигмальному освітньому просторі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742050/
https://publishing.logos-science.com/index.php/primedia/article/view/68 10.36074/sausdad.ed-1.07 |
|
Title |
Екологічна парадигма в поліпарадигмальному освітньому просторі
The ecological paradigm in the polyparadigmal educational space |
|
Creator |
Толочко, С.В.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them |
|
Description |
Актуальність екологічної парадигми в поліпарадигмальному освітньому просторі викликана складністю глобальної екосистеми та потребами соціуму у фахівцях зі здатністю креативного вирішення проблем, узгодження економічної діяльності зі стійким середовищем. Мета дослідження полягає у визначенні суперечностей, що зумовлюють упровадження екологічної парадигми в освітній процес, її структуру, підходи та принципи до управління екологічною освітою. У процесі здійснення теоретико-методичного дослідження екологічної парадигми в освітньому процесі було використано методи теоретичного (аналіз і синтез, ідеалізація, абстрагування, аналогія, екстраполяція, узагальнення, системний підхід, систематизація) та емпіричного дослідження (аналіз даних літературних джерел). Методи теоретичного та емпіричного дослідження використовували для осмислення суті поняття «екологічна парадигма», «екологічна компетентність здобувача освіти»; вивчення та узагальнення їхніх характеристик; узагальнення основних тенденцій у підготовці фахівців із вищою освітою.
The relevance of the ecological paradigm in the polyparadigmatic educational space is challenged the complexity of the global ecosystem and the needs of society for specialists with the ability to be creative solving problems, harmonizing economic activity with a sustainable environment. Goal research consists in determining the contradictions that determine the introduction of ecological paradigms in the educational process, its structure, approaches and principles of environmental management education In the process of theoretical and methodological research of the ecological paradigm in the educational process used theoretical methods (analysis and synthesis, idealization, abstraction, analogy, extrapolation, generalization, systematic approach, systematization) and empirical research (data analysis of literary sources). Methods of theoretical and empirical research was used to understand the essence of the concept of "ecological paradigm", "environmental competence of the learner"; study and generalization of them characteristics; generalization of the main trends in the training of specialists with higher education. |
|
Publisher |
Primedia eLaunch LLC
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742050/1/21-25-PB-82-89.pdf
Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) (2021) The ecological paradigm in the polyparadigmal educational space . Primedia eLaunch LLC, с. Dallas, USA, pp. 81-88. ISBN 978-1-68564-131-3 10.36074/sausdad.ed-1.07 |
|