Record Details

Цифрова компетентність вчителя нової української школи: 2024: інновації в умовах змін : монографія

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741602/
10.33407/lib.NAES.741602
 
Title Цифрова компетентність вчителя нової української школи: 2024: інновації в умовах змін : монографія
Digital Competence of the New Ukrainian School Teacher - 2024: Innovation for Change: monograph
Kompetencje cyfrowe nowego ukraińskiego nauczyciela - 2024: Innowacja dla zmian
 
Creator Інститут цифровізації освіти, НАПН України
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Монографія присвячена висвітленню питань розвитку цифрової компетентності вчителя в умовах цифровізації освіти. Зібрано український та зарубіжний досвід використання цифрових засобів та інструментів для організації освітнього процесу у системі загальної середньої, вищої та післядипломної освіти.
Містить матеріали, представлені на міжнародній конференції «Цифрова компетентність вчителя 2024: інновації в умовах змін» вчених України, Польщі, Туреччини та ін. країн. Авторами монографії є науковці, педагогічні працівники, аспіранти та магістранти українських та зарубіжних університетів, наукових установ та закладів освіти різних типів.
Три розділи колективної монографії охоплюють такі змістові блоки: «Цифрова трансформація освіти та розвиток цифрової компетентності у системі формальної і неформальної освіти: міжнародний та регіональний контекст» (розділ І), «Цифровий освітній контент для реалізації освітніх цілей предметних галузей: інноваційні методи та ресурси» (розділ ІІ), «Цифрове освітнє середовище нової української школи: виклики, можливості та стратегії адаптації до змін» (розділ ІІІ). Колектив авторів монографії висвітлює такі питання: науково-методологічні підходи розвитку цифрової компетентності; безпека використання цифрових інструментів у шкільній освіті; цифровий освітній контент для реалізації дидактичних цілей предметних галузей; дидактичні аспекти використання цифрових засобів навчання у шкільній освіті під час війни; використання віртуальної/доповненої реальності та штучного інтелекту для розвитку цифрової компетентності; цифрова комунікація в закладах освіти; цифрове освітнє середовище нової української школи у воєнний час; інформаційно-комунікаційні технології у професійній освіті та підвищенні кваліфікації вчителя; педагогічні інновації: сучасні навчальні практики в Україні та за кордоном; професійний розвиток вчителя у контексті цифрової трансформації.
Особлива увага приділена використанню новітніх цифрових засобів під час обмеженого доступу до освітньої інфраструктури, спричиненого різними чинниками, зокрема, постковідними наслідками у країнах, природними катастрофами, а також воєнним станом в Україні. Представлені у монографії матеріали переважно є описом власного педагогічного та наукового досвіду авторів.
Видання адресоване аспірантам, викладачам закладів вищої та післядипломної освіти, науковим працівникам, громадським організаціям та всім зацікавленим особам.
The monograph highlights the issues of developing a teacher's digital competence in the context of the digitalisation of education. It compiles Ukrainian and foreign experience using digital tools and instruments for organising the educational process in general secondary, higher, and postgraduate education systems.
It contains materials presented at the international conference "Teacher's Digital Competence 2024: Innovations in a Changing Environment" by scholars from Ukraine, Poland, Turkey, and other countries. The authors of the monograph are researchers, pedagogical workers, postgraduate students, and master's students from Ukrainian and foreign universities, scientific institutions, and educational establishments of various types.
The three chapters of the collective monograph cover the following content blocks: "Digital Transformation of Education and the Development of Digital Competence in Formal and Non-Formal Education Systems: International and Regional Context" (Chapter I), "Digital Educational Content for Achieving Educational Goals in Subject Areas: Innovative Methods and Resources" (Chapter II), "Digital Educational Environment of the New Ukrainian School: Challenges, Opportunities, and Strategies for Adapting to Change" (Chapter III). The team of authors of the monograph highlights such issues as scientific and methodological approaches to the development of digital competence; safety of using digital tools in school education; digital educational content for achieving didactic goals in subject areas; didactic aspects of using digital learning tools in school education during the war; the use of virtual/augmented reality and artificial intelligence for developing digital competence; digital communication in educational institutions; the digital educational environment of the new Ukrainian school in wartime; information and communication technologies in vocational education and teacher training; pedagogical innovations: modern teaching practices in Ukraine and abroad; professional development of teachers in the context of digital transformation.
Special attention is paid to the use of the latest digital tools during limited access to educational infrastructure caused by various factors, including post-COVID consequences in countries, natural disasters, and the state of war in Ukraine. The materials presented in the monograph are predominantly descriptions of the authors' pedagogical and scientific experiences.
The publication is addressed to postgraduate students, lecturers of higher and postgraduate education institutions, researchers, public organisations, and all interested parties.
Monografia poświęcona jest omówieniu kwestii rozwoju kompetencji cyfrowych nauczyciela w kontekście cyfryzacji edukacji. Zebrano w niej ukraińskie i zagraniczne doświadczenia w wykorzystaniu narzędzi i instrumentów cyfrowych do organizacji procesu edukacyjnego w systemie szkolnictwa podstawowego, wyższego i podyplomowego.
Zawiera materiały zaprezentowane na międzynarodowej konferencji "Kompetencje cyfrowe nauczyciela 2024: innowacje w dobie zmian" przez naukowców z Ukrainy, Polski, Turcji i innych krajów. Autorami monografii są naukowcy, pracownicy pedagogiczni, doktoranci i studenci studiów magisterskich z ukraińskich i zagranicznych uniwersytetów, instytucji naukowych oraz placówek edukacyjnych różnych typów.
Trzy rozdziały monografii zbiorowej obejmują następujące bloki tematyczne: "Cyfrowa transformacja edukacji i rozwój kompetencji cyfrowych w systemie edukacji formalnej i nieformalnej: kontekst międzynarodowy i regionalny" (rozdział I), "Cyfrowe treści edukacyjne do realizacji celów edukacyjnych w dziedzinie przedmiotowej: innowacyjne metody i zasoby" (rozdział II), "Cyfrowe środowisko edukacyjne nowej ukraińskiej szkoły: wyzwania, możliwości i strategie dostosowania się do zmian" (rozdział III). Zespół autorów monografii omawia takie zagadnienia jak: naukowo-metodologiczne podejścia do rozwoju kompetencji cyfrowych; bezpieczeństwo wykorzystania narzędzi cyfrowych w edukacji szkolnej; cyfrowe treści edukacyjne do realizacji celów dydaktycznych w poszczególnych dziedzinach; dydaktyczne aspekty wykorzystania cyfrowych środków dydaktycznych w edukacji szkolnej podczas wojny; wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej/rozszerzonej i sztucznej inteligencji do rozwijania kompetencji cyfrowych; komunikacja cyfrowa w placówkach oświatowych; cyfrowe środowisko edukacyjne nowej ukraińskiej szkoły w czasie wojny; technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu zawodowym i doskonaleniu nauczycieli; innowacje pedagogiczne: współczesne praktyki nauczania na Ukrainie i za granicą; rozwój zawodowy nauczyciela w kontekście transformacji cyfrowej.
Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu najnowszych narzędzi cyfrowych w przypadku ograniczonego dostępu do infrastruktury edukacyjnej spowodowanego różnymi czynnikami, w tym konsekwencjami pokowidzianymi w różnych krajach, klęskami żywiołowymi, a także stanem wojennym na Ukrainie. Materiały przedstawione w monografii są przede wszystkim opisem własnych doświadczeń pedagogicznych i naukowych autorów.
Publikacja jest adresowana do doktorantów, wykładowców uczelni wyższych i placówek kształcenia podyplomowego, pracowników naukowych, organizacji pozarządowych oraz wszystkich zainteresowanych osób.
 
Publisher ІЦО НАПН України
 
Date 2024
 
Type Book
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741602/1/%D0%9C%D0%9E%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%A4%D0%86%D0%AF_%D0%A6%D0%98%D0%A4%D0%A0%D0%9E%D0%92%D0%90%20%D0%9A%D0%9E%D0%9C%D0%9F%D0%95%D0%A2%D0%95%D0%9D%D0%A2%D0%9D%D0%86%D0%A1%D0%A2%D0%AC%20%D0%92%D0%A7%D0%98%D0%A2%D0%95%D0%9B%D0%AF%202024_7.pdf
Інститут цифровізації освіти, НАПН України (2024) Digital Competence of the New Ukrainian School Teacher - 2024: Innovation for Change: monograph . ІЦО НАПН України, м. Київ, Україна. ISBN 978-617-8330-35-4
10.33407/lib.NAES.741602