Роботи в освітній сфері
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742006/
|
|
Title |
Роботи в освітній сфері
Robots in the educational field |
|
Creator |
Чаплінська, Юлія Сергіївна
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method |
|
Description |
Роботизована домашня техніка, мобільні додатки із штучним інтелектом, кіборгизовані іграшки – усе це реалії сучасного життя. Роботизація поступово, але невпинно проникає у різні сфери буття людини (робота, побут, навчання, розваги), змінюючи як їх самих, так і людський світогляд в принципі. Але в першу чергу це стосується дітей, оскільки більшість технологічних новинок, що випускаються у світ розраховані саме на них – розумні мобільні додатки, що допомагають з навчанням, чат-боти для пошуку інформації, ігри-симулятори з доданою реальністю, щоб було цікавіше, прилади, які дозволяють розмовляти з іноземцями не вивчаючи мови, роботи зі штучним інтелектом, що можуть замінити друзів. В науці досі немає однозначної позиції щодо користі чи шкоди роботизованих технологій для дитячого розвитку. Однак існує ціла плеяда досліджень щодо залучення роботів до освітнього процесу заради його покращення та оптимізації.
Robotic home appliances, mobile applications with artificial intelligence, and cyborgized toys are all realities of modern life. Robotization is gradually but steadily penetrating various spheres of human existence (work, life, education, entertainment), changing both them and the human worldview in general. But first and foremost, this concerns children, as most of the technological innovations released into the world are designed for them: smart mobile applications that help with learning, chatbots for finding information, simulation games with augmented reality to make it more interesting, devices that allow you to talk to foreigners without learning a language, robots with artificial intelligence that can replace friends. Science still does not have an unambiguous position on the benefits or harm of robotic technologies for child development. However, there is a whole galaxy of research on the involvement of robots in the educational process to improve and optimize it. |
|
Publisher |
ІСПП НАПН України
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742006/1/%D0%A0%D0%9E%D0%91%D0%9E%D0%A2%D0%98-%D0%92-%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%9D%D0%86%D0%99-%D0%A1%D0%A4%D0%95%D0%A0%D0%86.pdf
- Чаплінська, Юлія Сергіївна (orcid.org/0000-0002-8105-8954 <http://orcid.org/0000-0002-8105-8954>) (2020) Robots in the educational field Освіта і суспільство, 7-8. p. 9. |
|