Record Details

Проєктування та створення MOOCs: досвід Байройтського університету

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741991/
https://ul-journal.org/index.php/journal/article/view/216
10.31874/2520-6702-2023-15-103-112
 
Title Проєктування та створення MOOCs: досвід Байройтського університету
Designing and creating MOOCs: the experience of the University of Bayreuth
 
Creator Трима, К.А
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Визначено та проаналізовано вплив сучасних цифрових технологій на форми і методи викладання в сучасному університету. Охарактеризовано особливості масових онлайн відкритих курсів, що є частиною електронного інформаційно-освітнього середовища сучасного університету, а також універсальною формою комунікації суспільства та закладу на прикладі Байройтського університету, Німеччина.
За допомогою загальнонаукових методів та методу інтерв’ювання описано діяльність Zentrums für Hochschullehre (український аналог — центр підвищення кваліфікації викладачів), який чиї співробітники створюють масові онлайн курси. Обґрунтовано чинники, які вплинули на необхідність розробки масових онлайн курсів в університеті та охарактеризовано філософію університету щодо масових онлайн курсів як можливості залучити широке коло слухачів, у тому числі — потенційних абітурієнтів, до отримання високоякісної сучасної освіти, надано характеристику функціям команди, яка створює масові відкриті онлайн курси.
На прикладі кейсу Байройтського університету, а саме курсу “Cellular Polymers” детально розглянуто виробничий цикл створення масових відкритих онлайн курсів, що складається із восьми етапів та обіймає від 8-10 місяців до року. Окреслено складнощі, які можуть виникати при створені масових відкритих онлайн курсів.
Окреслено результати внутрішніх аудитів для визначення ефективності масових онлайн курсів Zentrums für Hochschullehre та результати авторського дослідження зі сприйняття німецьких масовий онлайн курсів українськими студентами. Доведено зацікавленість молоді у проходженні таких курсів, а також показано типові проблеми, які виникають при навчанні (брак мотивації завершити курс, недостатні знання мови, складний інтерфейс освітньої платформи тощо).
Запропоновано поступово впроваджувати масові відкриті онлайн курси у діяльність українських університетів, надано первинні рекомендації для тих викладачів, які самостійно бажають розпочати процес створення відкритих онлайн курсів.
The impact of modern digital technologies on the forms and methods of teaching in a modern university has been analysed. The characteristics of massive online open courses are described: they are regarded as a part of the digital and educational environment of a modern university, as well as a universal form of communication between society and the institution.
The experience of Zentrums für Hochschullehre (Ukrainian analogue — a teacher training centre), whose employees create massive online courses, is described with the help of general scientific methods and the interview method. The factors that influenced the need to develop massive online courses at the university are substantiated and the philosophy of the university regarding massive online courses is characterised as an opportunity to attract a wide range of students, including potential applicants, who want to receive high-quality modern education. Also, the functions of the team that creates massive open courses are characterised.
In the example of the case study of the University of Bayreuth, namely the course “Cellular Polymers”, the production cycle of creating massive open online courses, which consists of eight stages and takes from 8-10 months to a year, is examined in detail. Difficulties that may arise when creating massive open online courses are highlighted.
The results of the internal audit of Zentrums für Hochschullehre to determine the effectiveness of massive online courses and the results of the author’s research on the perception of massive online courses by Ukrainian students are described. The interest of young people in taking such courses is proven, and typical problems that arise during training are presented (lack of motivation to complete the course, insufficient knowledge of the language, complex interface of the educational platform, etc.).
It is proposed to gradually introduce massive open online courses into the activities of Ukrainian universities, primary recommendations are provided for those teachers who personally want to initiate the process of creating open online courses.
 
Publisher Інститут вищої освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741991/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%94%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%82%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20MOOCs%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D0%B4%20%D0%91%D0%B0%D0%B9%D1%80%D0%BE%D0%B9%D1%82%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D1%83.pdf
- Трима, К.А (orcid.org/0000-0001-5567-1387 <http://orcid.org/0000-0001-5567-1387>) (2023) Designing and creating MOOCs: the experience of the University of Bayreuth International Scientific Journal of Universities and Leadership (15). pp. 103-112. ISSN 2520-6702
10.31874/2520-6702-2023-15-103-112