Cуть та структура готовності соціальних педагогів до роботи з ветеранами військової служби
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741974/
http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/13142 10.52058/2786-4952-2024-7(41)-108-118 |
|
Title |
Cуть та структура готовності соціальних педагогів до роботи з ветеранами військової служби
The essence and structure of the readiness of social educators to work with veterans of military service |
|
Creator |
Бєсєдін, П.В.
|
|
Subject |
355/359 Military affairs. Art of war. Military science. Defence. Armed forces
36 Safeguarding the mental and material necessities of life |
|
Description |
В умовах збільшення кількості військовослужбовців внаслідок російсько-української війни в майбутньому постає потреба у кваліфікованих кадрах, які надаватимуть якісну та ефективну допомогу. Таким чином, перед педагогічною наукою України за умов повномасштабної агресії рф виникає виклик підготувати спеціалістів, що будуть готовими до роботи з ветеранами військової служби, щоб їх процес адаптації був ефективним, а ветерани змогли повернутись до цивільного життя якомога комфортніше. Питання готовності соціальних педагогів до роботи з ветеранами військової служби, широко не досліджувались в педагогічній науці, оскільки даний термін є на перетині наступних понять: готовність соціальних педагогів та робота з ветеранами військової служби. Досліджень, що присвячені цим термінам є вдосталь, тому основною метою є визначення дефініції «готовності соціальних педагогів до роботи з ветеранами військової служби». Автором детально проаналізовано різні наукові підходи до визначення готовності та виявлено, що це багатовимірне поняття, яке включає теоретичні знання, практичні навички, мотиваційні та особистісні компоненти. Для визначення поняття готовності соціальних педагогів було інтегровано потрібні навички та знання, що необхідні для робота та адаптації з ветеранами військової служби. Таким чином визначено поняття готовності соціальних педагогів до роботи з ветеранами. Основна увага приділяється необхідності системного підходу в навчанні, який забезпечує розвиток всіх аспектів готовності. Це включає підготовку до розуміння військової культури, надання психологічної допомоги, а також розробку і реалізацію програм соціальної адаптації. Також розглядаються законодавчі аспекти підготовки соціальних педагогів, що дозволяють забезпечити належний рівень професійних компетенцій відповідно до сучасних вимог. In the conditions of an increase in the number of military personnel as result of the Russian-Ukrainian war, in the future there is a need for qualified personnel who will provide high-quality and effective assistance. Thus, in the conditions of full-scale aggression of the Russian Federation, the pedagogical science of Ukraine faces the challenge of preparing specialists who will be ready to work with veterans of military service so that their adaptation process is effective and that veterans can return to civilian life as comfortably as possible. The question of the readiness of social pedagogues to work with veterans of military service has not been widely studied in pedagogical science, since this term is at the intersection of the following concepts: the readiness of social pedagogues and work with veterans of military service. There are plenty of studies devoted to these terms, so the main goal is to define the definition of «readiness of social pedagogues to work with veterans of military service». The author analyzed in detail various scientific approaches to determining readiness and found that it is a multidimensional concept that includes theoretical knowledge, practical skills, motivational and personal components. To define the readiness of social educators, the necessary skills and knowledge required for working and adapting with military service veterans were integrated. Thus, the concept of social educators' readiness to work with veterans was defined. The main focus is on the need for a systematic approach to education, which ensures the development of all aspects of readiness. This includes training to understand military culture, providing psychological assistance, as well as the development and implementation of social adaptation programs. Also considered are the legislative aspects of the training of social pedagogues, which allow to ensure the proper level of professional competences in accordance with modern requirements. |
|
Publisher |
Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741974/1/%D0%91%D1%94%D1%81%D1%94%D0%B4%D1%96%D0%BD_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Бєсєдін, П.В. (orcid.org/0009-0004-5497-8706 <http://orcid.org/0009-0004-5497-8706>) (2024) The essence and structure of the readiness of social educators to work with veterans of military service «Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)», 7 (41). pp. 108-118. ISSN 2786-4952 10.52058/2786-4952-2024-7(41)-108-118 |
|