Record Details

Reconsidering Intercultural Component of Foreign Language Learning in the Result of Russia- Ukraine War (Ukrainian Perspective)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741957/
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/6648
10.18662/rrem/16.1/812
 
Title Reconsidering Intercultural Component of Foreign Language Learning in the Result of Russia- Ukraine War (Ukrainian Perspective)
Переосмислення міжкультурної складової вивчення іноземної мови внаслідок російсько-української війни (український погляд)
 
Creator Pasichnyk, Oleksandr
Redko, V.H.
Pasichnyk, Olena
Shkoliar, Nataliia
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description According to the generally accepted paradigm culture is considered an indispensable element of language learning process. Analysis of modern didactic materials and textbooks shows that target culture is presented in both explicit and implicit way. Authors insist that shaping students’ intercultural awareness cannot be limited to students’ exposure to another culture. Real intercultural approach also involves students’ ability to present their home country and culture. For this purpose it is essential to determine elements of students’ native culture which are to be incorporated in language learning process. Analysis of cultural patterns utilized in language learning proves that it offers a variety of everyday and touristic topics but omits the problems of wars and conflicts which are pertinent to many countries. The full-scale Russia’s invasion of Ukraine has challenged educators in Ukraine to reconsider approaches to cultural representations of home country. Authors claim that current war has significantly transformed the image of Ukraine as well as the global agenda, and showcase this with relevant examples. Due to these facts it has become impossible for students to present their home country through the prism of peaceful relations and omit the problem of war and its implications. For this purpose authors specified war-related topics which are relevant to national curriculum and can be potentially incorporated in the content of foreign language learning. In order to find out educators’ attitude towards incorporating war-related problems in national curriculum the authors have questioned over 300 teachers from various parts of Ukraine. The obtained data clearly shows that most educators support the idea of integrating war-related topics as they have a potential to showcase the problem of human values, inter-personal relations and cultural dimensions.
Відповідно до загальноприйнятої парадигми культура вважається неодмінним елементом процесу вивчення мови. Аналіз сучасних дидактичних матеріалів і підручників показує, що цільова культура представлена ​​як в явному, так і в прихованому вигляді. Автори наполягають на тому, що формування міжкультурної обізнаності студентів не може обмежуватися контактом студентів з іншою культурою. Справжній міжкультурний підхід також передбачає здатність студентів представити свою рідну країну та культуру. Для цього важливо визначити елементи рідної культури студентів, які мають бути включені в процес вивчення мови. Аналіз культурних моделей, які використовуються у вивченні мови, доводить, що вона пропонує різноманітні повсякденні та туристичні теми, але оминає проблеми воєн і конфліктів, які є актуальними для багатьох країн. Повномасштабне вторгнення Росії в Україну змусило освітян в Україні переглянути підходи до культурних репрезентацій рідної країни. Автори стверджують, що нинішня війна суттєво змінила імідж України та світовий порядок денний, і демонструють це на відповідних прикладах. Через ці факти студентам стало неможливо представити рідну країну крізь призму мирних відносин і оминути проблему війни та її наслідки. З цією метою автори визначили пов’язані з війною теми, які мають відношення до національної навчальної програми та потенційно можуть бути включені до змісту навчання іноземної мови. Щоб з’ясувати ставлення освітян до включення проблем війни в національний навчальний план, автори опитали понад 300 вчителів з різних куточків України. Отримані дані чітко показують, що більшість освітян підтримують ідею інтеграції тем, пов’язаних з війною, оскільки вони мають потенціал для демонстрації проблеми людських цінностей, міжособистісних стосунків і культурних вимірів.
 
Publisher Scientific Publishing House LUMEN
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741957/1/6648-Article%20Text-22736-1-10-20240227%20%281%29.pdf
- Pasichnyk, Oleksandr (orcid.org/0000-0002-0665-2099 <http://orcid.org/0000-0002-0665-2099>), Redko, V.H. (orcid.org/0000-0002-4035-4925 <http://orcid.org/0000-0002-4035-4925>), Pasichnyk, Olena (orcid.org/0000-0003-0792-2406 <http://orcid.org/0000-0003-0792-2406>) and Shkoliar, Nataliia (orcid.org/0000-0003-4845-4653 <http://orcid.org/0000-0003-4845-4653>) (2024) Reconsidering Intercultural Component of Foreign Language Learning in the Result of Russia- Ukraine War (Ukrainian Perspective) Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 1 (16). pp. 71-92. ISSN 2067-9270
10.18662/rrem/16.1/812