Методичні засади формування екологічної компетентності під час навчання біології та екології в старшій школі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741937/
http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/67/part_2/9.pdf 10.32782/2663-6085/2023/67.2.7 |
|
Title |
Методичні засади формування екологічної компетентності під час навчання біології та екології в старшій школі
Methodological principles of forming environmental competence in teaching biology and ecology in high school |
|
Creator |
Москаленко, М.П.
Міронець, Л.П. |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them 57 Biological sciences in general |
|
Description |
В статті розглянуто проблему формування екологічної компетентності учнів під час вивчення біології та екології в старшій школі. Мета статті полягає в обґрунтуванні методичних засад формування екологічної компетентності у здобувачів освіти старшої школи закладів загальної середньої освіти. У статті зазначено, що під час аналізу даної проблеми доцільно використовувати модель системи формування екологічної компетентності школярів. В процесі підготовки статті використано загальноприйняті методи дослідження (аналіз, синтез, систематизація, класифікація, порівняння та узагальнення) для встановлення ступеня розробленості проблеми та аналізу навчальної програми для старшої школи закладів загальної середньої освіти «Біологія і екологія. 10–11 клас. Рівень стандарт» та «Біологія і екологія. 10–11 клас. Профільний рівень». Визнано існування протиріччя між наявними природними ресурсами і потребами людства в частині забезпеченні свого комфортного існування. Визначено, що структурні компоненти екологічної компетентності здобувачів освіти передбачають наявність екологічних знань, екологічних умінь та особистих вольових якостей. Підкреслено, що в шкільній програмі профільного рівня передбачено компонент «ставлення» серед очікуваних результатів навчання. В статті вказано на концептуальні засади формування екологічної компетентності здобувачів під час вивчення біології та екології в старшій школі – це нормативно-законодавчі, економічні, соціальні та морально-особистісні. Визначено, що перелік документів, наявний для керування діяльністю закладів загальної середньої освіти України, достатній для реалізації можливості формування екологічної компетентності в освітньому процесі. Вказано, що морально-особистісні засади системи формування екологічної компетентності школярів реалізуються через використання в освітньому процесі діяльнісного підходу. Можливості до використання такого підходу закладені в практичних роботах, передбачених на профільному рівні, орієнтовний перелік яких є різноманітним і актуальним. Завершенням цільового блоку системи формування екологічної компетентності здобувачів освіти можна вважати системний, проблемний, ситуативний, аксіологічний та культурологічний підходи і принципи, які застосовує вчитель у своїй діяльності.
The article deals with the problem of forming students’ environmental competence in the study of biology and ecology in high school. The purpose of the article is to substantiate the methodological foundations for the formation of environmental competence in high school students of general secondary education institutions. The article notes that in analyzing this problem, it is advisable to use a model of the system of forming students’ environmental competence. In the process of preparing the article, the generally accepted research methods (analysis, synthesis, systematization, classification, comparison and generalization) were used to determine the degree of development of the problem and to analyze the curriculum for high school of general second- ary education institutions “Biology and Ecology. Grade 10–11. Standard level” and “Biology and Ecology. Grade 10–11. Profile level”. The existence of a contradiction between the available natural resources and the needs of mankind in terms of ensuring their comfortable existence is recognized. It is determined that the structural components of the environmental competence of students include the availability of environmental knowledge, environmental skills and personal volitional qualities. It is emphasized that the school curriculum of the profile level provides for the “attitude” component among the expected learning outcomes. The article indicates the conceptual foundations for the formation of students’ environmental competence in the study of biology and ecology in high school – regulatory and legislative, economic, social, moral and personal. It is determined that the list of documents available for managing the activities of general secondary education institutions of Ukraine is sufficient to realize the possibility of forming environmental competence in the educational process. It is indicated that the moral and personal principles of the system of forming students’ environmental competence are realized through the use of an activity-based approach in the educational process. Opportunities to use this approach are laid down in the practical work provided at the profile level, the indicative list of which is diverse and relevant. The completion of the target block of the system of forming the environmental competence of students can be considered systemic, problematic, situational, axiological and cultural approaches and principles used by the teacher in his or her activities. |
|
Publisher |
Видавничий дім «Гельветика»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741937/1/9.pdf
- Москаленко, М.П. (orcid.org/0000-0002-0580-9314 <http://orcid.org/0000-0002-0580-9314>) and Міронець, Л.П. (orcid.org/0000-0002-9741-7157 <http://orcid.org/0000-0002-9741-7157>) (2024) Methodological principles of forming environmental competence in teaching biology and ecology in high school Інноваційна педагогіка, 2 (67). pp. 41-45. ISSN 2663-6093 10.32782/2663-6085/2023/67.2.7 |
|