Вплив екологічних проблем сучасної України на формування екологічної компетентності старшокласників
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741935/
https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/view/50 10.57125/pedacademy.2024.05.29.04 |
|
Title |
Вплив екологічних проблем сучасної України на формування екологічної компетентності старшокласників
Influence of environmental problems of modern Ukraine of on formation of senior students’ environmental competence |
|
Creator |
Толочко, С.В.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them |
|
Description |
У статті здійснено структурно-системний аналіз визначення впливу екологічних проблем сучасної України на формування екологічної компетентності здобувачів освіти, зокрема старшокласників. Для реалізації мети визначено низку завдань: 1. Охарактеризувати виокремлені науковцями екологічні проблеми сучасної воєнної України. 2. Проаналізувати вплив екологічних проблем сучасної України на формування екологічної компетентності здобувачів освіти, мотивацію та залучення старшокласників до подолання екологічних наслідків війни. 3. Виокремити види необхідних компетентностей учнів старших класів для ліквідації екологічних наслідків війни на територіях громад. Для досягнення поставленої мети й визначених завдань було застосовано такі методи: теоретичні: теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел; порівняння, узагальнення; дедуктивний, індуктивний; системний, формалізацію; ідеалізацію; емпіричні: педагогічне спостереження, узагальнення педагогічного досвіду. Проаналізовано праці дослідників-екологів та виокремлено такі види екологічних проблем: вплив «шуму війни» на екосистеми, світову глобальну проблему розмінування через український вектор, потенційну небезпеку для довкілля та населення від нафтохімічного забруднення геологічного середовища внаслідок бойових дій, екологічні загрози об’єктів природо-заповідних фондів України у воєнний період тощо. Виокремлено низку важливих чинників, котрі впливають на мотивацію та залучення старшокласників до діяльності щодо подолання екологічних наслідків війни: усвідомлення екологічних ризиків війни, розуміння взаємозв'язку між війною та екологічними проблемами, громадська активність та участь у екологічних ініціативах, розвиток навичок вирішення проблем, інтеграція екологічних тем у навчальні програми, технологічний і цифровий супровід, мотивація до дій, розвиток критичного мислення, підготовка до кризових ситуацій, етичні цінності та підготовка до майбутньої відповідальності. Проаналізовано ключові компетентності здобувачів освіти з точки зору залучення старшокласників до діяльності щодо подолання екологічних наслідків війни. The article provides a structural and systematic analysis of determining the impact of environmental problems of modern Ukraine on formation of environmental competence of applicants for education, in particular senior students. To implement the goal, a number of tasks are defined: 1. Characterize the environmental problems of modern military Ukraine identified by scientists. 2. Analyze the impact of environmental problems of modern Ukraine on formation of environmental competence of applicants for education, motivation and involvement of senior students in overcoming environmental consequences of the war. 3. Allocate the types of senior students’ necessary competencies to eliminate the environmental consequences of the war on the territories of territorial communities. To achieve this goal and certain tasks, the following methods were applied: theoretical: theoretical analysis and generalization of literary sources; comparison, generalization; deductive, inductive; systemic, formalization; idealization; empirical: pedagogical observation, generalization of pedagogical experience. Works of researchers-ecologists have been analyzed and the following types of environmental problems have been singled out: impact of "noise of the war" on ecosystems, world global problem of demining through the Ukrainian vector, potential danger to environment and population from petrochemical pollution of geological environment as a result of hostilities, environmental threats of objects of nature reserves of Ukraine during the war period, etc. A number of important factors that affect motivation and involvement of senior students in activities to overcome environmental consequences of the war have been identified: awareness of environmental risks of the war, understanding relationship between the war and environmental problems, civic engagement and participation in environmental initiatives, development of problem-solving skills, integration of environmental topics into curricula, technological and digital support, motivation for action, development of critical thinking, preparation for crisis situations, ethical values and preparation for future responsibility. The key competencies of applicants for education in terms of involving senior students in activities to overcome environmental consequences of the war have been analyzed. |
|
Publisher |
ФОП Кошовий Богдан-Петро Олегович
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741935/1/%D0%A2%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%87%D0%BA%D0%BE%2B%D0%A1.pdf
- Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) (2024) Influence of environmental problems of modern Ukraine of on formation of senior students’ environmental competence Педагогічна академія: Наукові записки (6). ISSN 2786-9458 10.57125/pedacademy.2024.05.29.04 |
|