Теоретико-методологічний аналіз формування глобальної компетентності здобувачів освіти в умовах сучасних викликів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741933/
http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/10413 10.52058/2786-6165-2024-3(21)-978-992 |
|
Title |
Теоретико-методологічний аналіз формування глобальної компетентності здобувачів освіти в умовах сучасних викликів
Theoretical and methodological analysis of formation of applicants’ for education global competence in conditions of modern challenges |
|
Creator |
Толочко, С.В.
Бордюг, Н.С. |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті здійснено теоретико-методологічний аналіз формування глобальної компетентності здобувачів освіти в умовах сучасних викликів. Визначено понятійно-категоріальний апарат дослідження, зокрема досліджено терміни «компетентність», «глобальна компетентність», «глобальна освіта», «розвивальне навчання», «правове виховання», «конфліктологія», «полікультурна освіта, «громадянська освіта», «екологічна освіта». Означено, що відповідно до нормативних документів PISA термін «глобальна компетентність» ототожнено з багатовимірною компетентністю зі сформованими здатностями: 1) аналізу викликів місцевого, глобального й культурного рівнів; 2) розуміння та цінування позицій і світогляду інших людей; 3) долучення до відкритого, доцільного й результативного взаємодіяння між культурами; 4) проведення заходів, спрямованих на забезпечення колективного добробуту та сталого розвитку суспільства. Доведено, що освіта для глобальної компетентності ґрунтується на ідеях різних моделей глобальної освіти, таких як міжкультурна освіта, освіта глобального громадянства та освіта демократичного громадянства. Досліджено український і світовий досвід формування глобальної компетентності здобувачів освіти. Визначено на основі здійсненого аналізу низку завдань, необхідних для виконання педагогами для організації та проведення якісного навчання з метою формування глобальної компетентності здобувачів освіти: визначити цікаві теми місцевого та глобального значення; зосередитися на глобальних результатах компетентності; використовувати проєктні технології; послуговуватися постійними глобальними оцінками, орієнтованими на компетентність. Установлено, що чотири виміри глобальної компетентності підтримуються чотирма нероздільними факторами: знаннями, навичками, ставленням і цінностями. Деталізовано, що вивчення глобальної проблеми вимагає знання конкретного питання, наявності навичок трансформувати цю обізнаність у глибше розуміння, а також ставлення й цінностей для рефлексії на проблему з багатьох культурних точок зору за врахування інтересів усіх залучених сторін.
The article carries out a theoretical and methodological analysis of formation of applicants’ for education global competence in conditions of modern challenges. Conceptual and categorical apparatus of the research was determined, in particular the terms "competence", "global competence", "global education", "developing training", "legal education", "conflictology", "multicultural education”, "civic education", "environmental education". It was noted that according to PISA normative documents, the term "global competence" is identified with multidimensional competence with formed abilities: 1) analysis of challenges at local, global and cultural levels; 2) understanding and valuing other people’s positions and worldview; 3) participation in open, appropriate and productive interaction between cultures; 4) carrying out activities aimed at ensuring collective well-being and sustainable development of society. Education for global competence has been proven to be based on ideas from different models of global education, such as intercultural education, global citizenship education, and democratic citizenship education. Ukrainian and world experience in formation of applicants’ for education global competence has been studied. Based on the analysis, a number of tasks necessary for teachers to organize and conduct high-quality training with the aim of forming applicants’ for education global competence were identified: to identify interesting topics of local and global importance; focus on global competency outcomes; use project technologies; use ongoing competency-based global assessments. It was established that four dimensions of global competence are supported by four inseparable factors: knowledge, skills, attitudes and values. It is detailed that study of a global problem requires knowledge of a specific issue, skills to transform this awareness into a deeper understanding, as well as attitudes and values to reflect on the problem from multiple cultural perspectives, taking into account the interests of all parties involved. |
|
Publisher |
Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741933/1/10413-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-10470-1-10-20240410%20%281%29.pdf
- Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) and Бордюг, Н.С. (orcid.org/0000-0002-3489-4669 <http://orcid.org/0000-0002-3489-4669>) (2024) Theoretical and methodological analysis of formation of applicants’ for education global competence in conditions of modern challenges «Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»)», 3 (21). pp. 978-993. ISSN 2786-6165 10.52058/2786-6165-2024-3(21)-978-992 |
|