Record Details

Особливості підготовки педагогів дошкільної освіти: досвід США

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741930/
http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/79/part_1/20.pdf
10.32840/1992-5786.2021.79.1.20
 
Title Особливості підготовки педагогів дошкільної освіти: досвід США
Features of teacher training preschool education: the US experience
 
Creator Дем’янова, В. Ю.
Драч, І.І.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті здійснено аналіз освітніх програм з підготовки майбутніх педагогів дошкільної освіти 10 провідних університетів США за Міжнародним рейтингом Academic Ranking of World Universities (ARWU) в галузі «Education». Узагальнення досвіду підготовки майбутніх педагогів дошкільної освіти в університетах США дозволило зробити висновок, що вимоги до такої підготовки є різними у різних штатах. Водночас освітні програми мають спільні особливості. Основними особливостями освітніх програм бакалаврського рівня є їх спрямованість на формування: розуміння особливостей інтелектуального, соціального, емоційного та фізичного розвитку дітей; здатності до розроблення програм і використання методів навчання в освітньому середовищі закладу дошкільної освіти; вміння підготувати дітей до взаємодії з оточуючим середовищем, життєдіяльності в умовах культурного плюралізму; готовності до роботи з дітьми з особливими потребами; усвідомлення важливості співпраці з родинами дітей.
Магістерські програми орієнтовані на студентів, які прагнуть бути керівниками дошкільних установ, займатися політичною або науковою діяльністю в галузі дошкільної освіти. Особливостями освітніх програми магістерського рівня є: акцентування уваги на опануванні студентами: методами контролю та розвитку персоналу закладів дошкільної освіти; фінансовими та правовими механізмами управління в дошкільній освіті, освітнього менеджменту; методиками проведення освітніх моніторингів та оцінювання якості дошкільної освіти; а також ознайомлення з успішними практиками співпраці з родинами дітей та громадою, створення гармонійного та безпечного освітнього середовища для розвитку, навчання та виховання дітей раннього та дошкільного віку; орієнтація на формування інноваційних способів пізнання, використання методів дослідження та креативних, нешаблонних підходів до вирішення проблем в сфері дошкільної освіти; виконання магістерського дослідження.
An important factor of success of preschool education reform in Ukraine is modernization of training preschool teachers system. The documents of UNESCO, the Organization for Economic Cooperation, the strategy of the World Association for Education of Children, the World Organization for Preschool Education, and the International Labor Organization emphasize the importance of training highly professional preschool teachers who can create necessary conditions for early childhood development. Taking into consideration that updating the content of preschool education involves, in particular, the analysis of best practices of the world's leading universities, it is worth analyzing the experience of US universities, which have been world leaders in higher education according to international rankings, including Academic Ranking of World Universities, The QS World University Rankings.
The scientific works of both American researchers (M. Whitebook, RE Williams, C. Lim, Harriet AbleBoone, M. Hyson, RE Gomez, Sharon Lynn Kagan) and national scientists (Zdanevich, T. Kresan, N. Melnik, O. Borisova) are devoted to the problems of teacher training for preschool institutions in the United States. The peculiarities of training specialists in preschool education in the United States are studied by such national researchers as L. Zdanevich, T. Kresan, N. Melnyk, and O. Borisova. At the same time, national educational science still pays insufficient attention to analysis of peculiar features of educational programs in US universities to train teachers for preschool education.
The article includes analysis of educational programs for training future preschool teachers of leading US universities according to the International Academic Ranking of World Universities (ARWU) in the field of “Education” – Michigan State University, University of Southern California, Vanderbilt University, National Louis University, Walden University, University of Minnesota, University of Florida, University of Pittsburg, The University of Arizona. Generalization of the experience of training future preschool teachers in US universities led to the conclusion that the requirements for such training were different in different states. At the same time, educational programs have common features. The main specific feature of Bachelor’s educational programs is their focus on the formation of the following: understanding the characteristics of intellectual, social, emotional and physical development of children; ability to develop programs and use teaching methods in educational environment of preschool education; ability to prepare children for interaction with the environment, life in conditions of cultural pluralism; readiness to work with children with special needs; awareness of the importance of cooperation with children’s families.
Master's programs are aimed at students who aspire to be heads of preschool institutions, to engage in political or scientific activities in the field of preschool education. Peculiarities of Master’s educational programs are the following: emphasis on students mastering the methods of control and development of staff in preschool educational institutions; financial and legal mechanisms of management in preschool education, educational management; methods of conducting educational monitoring and assessing the quality of preschool education; as well as acquaintance with successful practices of cooperation with children's families and the community, creation of well-balanced and safe educational environment for the development, education and upbringing of children of early and preschool age; focus on the formation of innovative ways of learning, use of research methods and creative, unconventional approaches to solving problems in the field of preschool education; conducting research of Master’s level.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741930/1/%D0%9E%D0%A1%D0%9E%D0%91%D0%9B%D0%98%D0%92%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%9F%D0%86%D0%94%D0%93%D0%9E%D0%A2%D0%9E%D0%92%D0%9A%D0%98%20%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%92%20%D0%94%D0%9E%D0%A8%D0%9A%D0%86%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20%28%D0%94%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%94%20%D0%A1%D0%A8%D0%90%29.pdf
- Дем’янова, В. Ю. and Драч, І.І. (orcid.org/0000-0001-7501-4122 <http://orcid.org/0000-0001-7501-4122>) (2021) Features of teacher training preschool education: the US experience Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 1 (79). pp. 96-105. ISSN 1992-5786
10.32840/1992-5786.2021.79.1.20