Record Details

Теоретико-методичні засади супервізії в контексті реформування загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741928/
http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/9841
10.52058/2786-5274-2024-3(31)-1235-1247
 
Title Теоретико-методичні засади супервізії в контексті реформування загальної середньої освіти
Theoretical and methodological principles of supervision in the context of the reform of general secondary education
 
Creator Толочко, С.В.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті здійснено теоретико-методологічний аналіз супервізії як сучасного освітнього феномена в контексті реформування загальної середньої освіти. Визначено понятійно-категоріальний апарат дослідження, зокрема досліджено терміни «супервізія», «супервізор», «супервізант», «верифікація результатів супервізії», «супервізорство». Означено, що термін «супервізія» використовується для опису комплексу заходів з надання професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам, що сприятиме вдосконаленню їхньої професійної діяльності та професійному розвиткові. З’ясовано, що метою супервізії є здійснення психолого-педагогічного та методичного супроводу педагогічних працівників, спрямованого на підвищення їхньої ефективності в освітньому процесі, розв’язування власних фахових труднощів, формування професійно-педагогічної компетентності, здійснення професійного та особистісного розвитку та надання допомоги іншим. Проаналізовано та виокремлено функції, принципи, форми супервізії, визначено завдання та етапи її протікання. Означено та ототожнено провідні завдання супервізії зі сприянням дотриманню професійного стандарту професійних працівників (ПП); професійним консультуванням (допомогою) ПП після отримання результатів аналізу їхньої фахової діяльності; професійною допомогою в запобіганні (попередженні) та подоланні виробничих труднощів; здійсненням аналізу та об'єктивного оцінювання відповідно до результатів розв'язання проблемних фахових ситуацій; допомогою у встановленні індивідуальних спеціальних потреб ПП та мотивацією до фахового розвитку. Створено професіограму супервізора в післядипломній педагогічній освіті з характеристикою особливостей професійної підготовки, концептуалізацією системних якостей, знань, умінь, здатностей, сформованості, готовності, відповідальності і відповідності в синергізмі становлення і розвитку. Здійснено аналіз законодавчо-нормативної документації щодо видів компетентності супервізорів закладів освіти (загальні, фахові (предметно-орієнтовані), виокремлено низку видів особистісно-професійних компетентнцій, властивих представникам цієї педагогічної професії: Сформульовано дефініцію «професійна науково-методична компетентність супервізора».
The article provides a theoretical and methodological analysis of supervision as a modern educational phenomenon in the context of reforming general secondary education. Conceptual and categorical apparatus of the research was defined, in particular, the terms "supervision", "supervisor", "verification of supervision results" were studied. It is noted that the term "supervision" is used to describe a set of measures to provide professional support and assistance to pedagogical workers, which will contribute to the improvement of their professional activity and professional development. It was found out that the purpose of supervision is to provide psychological-pedagogical and methodical support of teaching staff aimed at increasing their efficiency in the educational process, solving their own professional difficulties, forming professional-pedagogical competence, carrying out professional and personal development and providing assistance to others. Functions, principles, and forms of supervision were analyzed and identified, tasks and stages of its progress were defined. Main tasks of supervision with promotion of compliance with the professional standard of pedagogical employees are defined and identified; professional consulting (assistance) of PE after receiving the results of their professional activity analysis; professional help in preventing (warning) and overcoming production difficulties; performing analysis and objective assessment according to the results of solving problematic professional situations; help in establishing individual special needs of PE and motivation for professional development. A professiogram of a supervisor in postgraduate pedagogical education was created with a description of professional training features, system qualities conceptualization , knowledge, skills, abilities, formation, readiness, responsibility and compliance in the synergy of formation and development. An analysis of legislative and regulatory documentation regarding the types of competence of supervisors of educational institutions (general, professional (subject-oriented)) was carried out, a number of types of personal and professional competences of representatives of this pedagogical profession were distinguished. The definition of supervisor’s "professional scientific and methodological competence" was formulated.
 
Publisher Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741928/1/9841-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-9896-1-10-20240317.pdf
- Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) (2024) Theoretical and methodological principles of supervision in the context of the reform of general secondary education Наукові інновації та передові технології, 3 (31). pp. 1235-1247. ISSN 2786-5274
10.52058/2786-5274-2024-3(31)-1235-1247