Сприйняття підлітками технологій зі штучним інтелектом
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741927/
http://perspectives.pp.ua/index.php/sni/article/view/11088 10.52058/3041-1572-2024-1(1)-216-227 |
|
Title |
Сприйняття підлітками технологій зі штучним інтелектом
Teenagers' perception of technologies with artificial intelligence |
|
Creator |
Толочко, С.В.
Годунова, А.В. |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті проведене моніторингове дослідження сприйняття українськими підлітками технологій зі штучним інтелектом, їхніх занепокоєнь, очікувань та уявлень про можливості й загрози, які несуть такі технології. На жаль, вибірка мала, а отже, результати досить умовні та свідчать про певну тенденцію до необхідності здобуття знань, набуття умінь і навичок працювати із ШІ. Однак, для точних висновків необхідно продовжувати дослідження, збільшуючи кількість опитуваних, та розробити рекомендації для педагогів і психологів, аби мінімізувати припустимі ризики та максимізувати ймовірні потенційні можливості імплементації ШІ в освітній процес. Усі запитання опитувальника умовно поділено на п’ять блоків: перший: загальні (ім’я, вік, клас, зацікавленість у темі); другий: технічні (досвід використання певних сервісів із ШІ); третій: уявлення про можливості ШІ (бачення переваг, користі для людини, поліпшення або змін, мрії, очікувань, можливостей, допомоги в навчанні); четвертий: загальне сприйняття ШІ (філософські, екзистенційні); п’ятий: страхи й очікування (думки, бачення наслідків, безпечності, ставлення до використання військовими тощо). Сформовано висновки в результаті проведеного дослідження: на цей час у своєму житті респонденти не стикалися з проблемами у процесі використання ШІ, але припускають їх у майбутньому; відповіді підлітків свідчать про відсутність теоретичних знань про ШІ взагалі, зокрема нерозуміння механізму роботи, нинішньої його присутності у використовуваних ними пристроях тощо; підтверджена несформованість практичних навичок використання ШІ в проблемних життєвих ситуаціях; засвідчена відсутність теоретичних знань про можливості ШІ для його застосування в освітньому процесі; заакцентована нездатність використовувати практично ШІ в навчально-пізнавальній діяльності. Запропоновано шляхи вдосконалення ставлення підлітків до технології та їхню готовність використовувати її в майбутньому. The article conducts a monitoring study of Ukrainian teenagers' perception of technologies with artificial intelligence, their concerns, expectations, and ideas about the opportunities and threats that such technologies bring. Unfortunately, the sample was small, and therefore, the results are quite conditional and indicate a certain tendency towards the need to acquire knowledge, acquire skills and abilities to work with AI. However, for accurate conclusions, it is necessary to continue the research, increasing the number of respondents, and develop recommendations for educators and psychologists to minimize the acceptable risks and maximize the probable potential opportunities of implementing AI in the educational process. All questionnaire questions are divided into five blocks: the first: general (name, age, class, interest in the topic); the second: technical (experience in the use of certain AI services); the third: perceptions of AI capabilities (vision of benefits, benefits for humans, improvements or changes, dreams, expectations, opportunities, help in learning); the fourth: general perception of AI (philosophical, existential); the fifth: fears and expectations (thoughts, vision of consequences, safety, attitude to use by the military, etc.). Conclusions were formed as a result of the conducted research: at this time the respondents did not face problems in the process of using AI in their lives, but they assume them in the future; teenagers’ answers indicate a lack of theoretical knowledge about AI in general, in particular, a lack of understanding of the working mechanism, its current presence in the devices they use, etc.; lack of practical skills in using AI in problematic life situations was confirmed; lack of theoretical knowledge about the possibilities of AI for its application in the educational process was proven; inability to practically use of AI in educational and cognitive activities was accentuated. Ways to improve teenagers' attitude to technology and their willingness to use it in the future were suggested. |
|
Publisher |
ФОП «Жукова Ірина Віталіївна»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741927/1/11088-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-11147-1-10-20240507.pdf
- Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) and Годунова, А.В. (orcid.org/0000-0002-4385-9435 <http://orcid.org/0000-0002-4385-9435>) (2024) Teenagers' perception of technologies with artificial intelligence Суспільство та національні інтереси, 1 (1). pp. 216-227. ISSN 3041-1572 10.52058/3041-1572-2024-1(1)-216-227 |
|