Методика навчання довкілля в 5-6 класах : методичний посібник
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741903/
https://undip.org.ua/library/metodyka-navchannia-dovkillia-v-5-6-klasakh-metodychnyy-posibnyk/ |
|
Title |
Методика навчання довкілля в 5-6 класах : методичний посібник
Methods of studying the environment in grades 5-6: methodical manual |
|
Creator |
Ільченко, Віра Романівна
Гуз, Костянтин Жоржович Ільченко, Олексій Георгійович Олійник, Ірина Миколаївна Ляшенко, А. Х. Голота, Олег Володимирович Педенко, В.П. Ігнатова, А. Г. |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 5 Мathematics. natural sciences |
|
Description |
У методичному посібнику розкрито формування цілісності знань про природу, в основі якої лежать загальні закономірності науки, через які розкриваються зв’язки між елементами змісту освіти (знаннями, методами пізнання, способами діяльності учнів), формується НКС та її особистісно значима складова – життєствердний національний образ світу. Розкриті завдання курсу: розвиток в учнів пізнавального інтересу до вивчення предметів природничого циклу; формування ключових компетенцій: соціальних, полікультурних, інформаційних, комунікативних, саморозвитку та самоосвіти; розвиток загальнонавчальних і спеціальних умінь, способів діяльності щодо вивчення природи (загальнопредметні компетенції); формування емоційноціннісного ставлення учнів до навколишнього середовища на основі знань про природу. Методичний посібник буде корисним учителям, укладачам програм, авторам підручників, лекторам курсів в ОІППО, викладачам педуніверситетів, батькам – колегам педагогів домашніх шкіл. The methodical manual reveals the formation of the integrity of knowledge about nature, which is based on the general laws of science, through which the connections between the elements of the content of education (knowledge, methods of cognition, methods of activity of students) are revealed, the NKS is formed and its personally significant component - a life-affirming national image the world. Opened tasks of the course: development of students' cognitive interest in studying subjects of the natural cycle; formation of key competencies: social, multicultural, informational, communicative, self-development and self-education; development of general and special skills, methods of activity related to the study of nature (general subject competences); formation of students' emotional and valuable attitude towards the environment based on knowledge about nature. The methodical guide will be useful to teachers, program developers, textbook authors, lecturers of courses at OIPPO, teachers of pedagogical universities, parents - colleagues of teachers of home schools. |
|
Publisher |
Видавничий дім «Освіта»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741903/1/METODYKA-vyvchennia-kursu-Pryrodoznavstvo_Dovkillia_5-6-kl.pdf
Ільченко, Віра Романівна (orcid.org/0000-0003-2721-3877 <http://orcid.org/0000-0003-2721-3877>), Гуз, Костянтин Жоржович (orcid.org/0000-0002-4332-1416 <http://orcid.org/0000-0002-4332-1416>), Ільченко, Олексій Георгійович (orcid.org/0000-0002-7188-9818 <http://orcid.org/0000-0002-7188-9818>), Олійник, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0003-2315-2456 <http://orcid.org/0000-0003-2315-2456>), Ляшенко, А. Х. (orcid.org/0000-0003-1331-3383 <http://orcid.org/0000-0003-1331-3383>), Голота, Олег Володимирович (orcid.org/0000-0002-5682-483X <http://orcid.org/0000-0002-5682-483X>), Педенко, В.П. (orcid.org/0000-0003-1939-3556 <http://orcid.org/0000-0003-1939-3556>) and Ігнатова, А. Г. (orcid.org/0009-0007-3249-5350 <http://orcid.org/0009-0007-3249-5350>) (2024) Methods of studying the environment in grades 5-6: methodical manual . Видавничий дім «Освіта», м. Київ, Україна. ISBN 978-966-983-499-7 |
|