Реструктуризація змісту професійної підготовки вчителів в університетах Туреччини
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741902/
http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/newcollegium/article/view/15278 10.34142/nc.2024.2.49 |
|
Title |
Реструктуризація змісту професійної підготовки вчителів в університетах Туреччини
Restructuring of professional teacher training curriculum in Turkish universities |
|
Creator |
Постригач, Н.О.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Підготовка вчителів належить до найбільш актуальних проблем сьогодення, оскільки від неї значною мірою залежить майбутнє будь-якої держави. Аналіз ступеня розробки проблеми наукового пошуку засвідчив, що питання розвитку змісту підготовки майбутніх учителів в університетах Туреччини належить до актуальних проблем сучасних наукових досліджень і потребують детального та системного аналізу. Доведено, що Рада вищої освіти Туреччини є координуючою інституцією для розробки політики в галузі педагогічної освіти; визначає вимоги до просування викладачів і стандарти для отримання університетських ступенів, окрім інших обов’язків досить детально визначає структуру програм педагогічної освіти, які ведуть до отримання статусу кваліфікованого вчителя. Вивчено, що основними сферами компетентностей, якими повинні володіти вчителі, є: 1) особистісні та професійні цінності / професійний розвиток; 2) знання учня (студента); 3) процес навчання та викладання; 4) моніторинг і оцінка навчання та розвиток; 5) стосунки між школою, родиною та громадою; 6) інформація про програму та зміст тощо. Проаналізовано, що модель навчального плану має ґрунтуватися на найактуальніших сучасних освітніх філософіях, таких як прогресивізм, реконструкціонізм тощо. Вивчено, що зміст педагогічної підготовки студентів зображується як взаємозв’язок загального (ядра), особливого (доповнення з урахуванням специфіки факультету) й індивідуального (індивідуалізація навчання та виховання). Доведено, що основними компонентами курикулуму педагогічної освіти повинні бути: цілі, предмет, досвід навчання та оцінювальний підхід. Доведено, що підготовка учителів в Туреччині загалом – це спрямування змісту освіти і педагогічного процесу на формування у студентів усвідомленого вибору моральних цінностей і продуктивної професійної діяльності в умовах культурного та політичного розмаїття у суспільстві. The training of teachers is one of the most urgent problems of our time, since the future of any country largely depends on it. The analysis of the degree of development of the problem of scientific research showed that the issue of the development of the content of the training of future teachers in the universities of Türkiye refers to the actual problems of modern scientific research and needs a detailed and systematic analysis. It has been proven that the Council of Higher Education of Türkiye is a coordinating institute for policy development in the field of pedagogical education; determines the requirements for the promotion of teachers and standards for obtaining university degrees, in addition to other duties, determines in sufficient detail the structure of teacher education programs leading to the status of a qualified teacher. It has been studied that the main spheres of competences that teachers must possess are: 1) personal and professional values/professional development; 2) knowledge of the learner (student); 3) the process of training and teaching; 4) monitoring and evaluation of training and development; 5) relations between school, family and community; 6) information about the program and content, etc. It is analyzed that the curriculum model should be based on the most relevant modern educational philosophies, such as progressivism, reconstructionism, etc. It has been studied that the content of pedagogical training of students is depicted as a relationship between the general (core), individual (addition taking into account the specifics of the faculty) and individual (individualization of training and education). It is proven that the main components of the pedagogical education curriculum should be goals, subject, learning experience and assessment approach. It has been proven that the training of teachers in Türkiye as a whole is the direction of the content of education and the pedagogical process towards the formation of students' conscious choice of moral values and productive professional activity in the conditions of cultural and political diversity in society. |
|
Publisher |
Приватна фірма «Колегіум»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741902/1/15278-47894-1-SM.pdf
- Постригач, Н.О. (orcid.org/0000-0002-5433-2938 <http://orcid.org/0000-0002-5433-2938>) (2024) Restructuring of professional teacher training curriculum in Turkish universities Новий Колегіум, 2 (114). pp. 49-54. ISSN 1562-529Х 10.34142/nc.2024.2.49 |
|