Record Details

Соціальна обдарованість учнівської молоді як наукова та соціальна проблема

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741907/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2023/4/6.pdf
10.32405/2309-3935-2023-4(91)-40-44
 
Title Соціальна обдарованість учнівської молоді як наукова та соціальна проблема
Social Talentedness of Student Youth as a Scientific and Social Problem
 
Creator Горбань, Л. В.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description Статтю присвячено вивченню проблеми соціальної обдарованості серед учнівської молоді, визначено її наукову та соціальну значущість. Описано важливі аспекти цієї проблеми, проаналізовано наукові підходи та соціокультурні чинники, які впливають на розвиток соціально обдарованих учнів.
Головні аспекти цієї проблеми охоплюють: визначення та ідентифікацію соціально обдарованих учнів; унікальні освітні можливості та виклики, з якими можуть зіткнутися соціально обдаровані учні; сприятливе соціальне середовище як вагомий фактор розвитку соціально обдарованих учнів; рівний доступ до ресурсів, які сприяють розвитку соціальної обдарованості, допомагають розвивати їхню обдарованість; міждисциплінарний підхід у розв’язанні проблеми соціальної обдарованості.
У статті також акцентовано на можливостях виявлення та розвитку соціально обдарованих індивідів у системі освіти та суспільстві загалом. Для розв’язання цієї проблеми важливо вдосконалювати освітні практики, розробляти програми для обдарованих учнів, покращувати підготовку вчителів і забезпечувати адекватні ресурси для розвитку обдарованих дітей у всіх соціальних групах.
Зроблені висновки та рекомендації можуть стати важливим внеском у розвиток ефективних стратегій відповіді на досліджувану проблему в сучасному освітньому контексті.
The article is devoted to the study of the problem of social giftedness among schoolchildren, determines its scientific and social significance. The author considers important aspects of this problem, analyzing scientific approaches and socio-cultural factors that affect the development of socially gifted students.
The main aspects of this problem include: definition and identification of socially gifted students; unique educational opportunities and challenges that gifted students may face; a favorable social environment as a significant factor in the development of socially gifted students; equal access to resources that contribute to the development of social giftedness, help to develop their giftedness; an interdisciplinary approach in solving the problem of social giftedness.
The article also emphasizes the possibilities of identifying and developing socially gifted individuals in the education system and society in general. To solve this problem, it is important to improve educational practices, develop programs for gifted students, improve teacher training, and provide adequate resources for the development of gifted children in all social groups.
The conclusions and recommendations made can be an important contribution to the development of effective strategies for responding to this problem in the modern educational context.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741907/1/6.pdf
- Горбань, Л. В. (orcid.org/0000-0002-3111-1964 <http://orcid.org/0000-0002-3111-1964>) (2023) Social Talentedness of Student Youth as a Scientific and Social Problem Education and Development of Gifted Personality, 4 (91). pp. 40-44. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2023-4(91)-40-44