Record Details

Сучасні моделі спеціалізованої освіти наукового спрямування та особливості їх реалізації в освітньому середовищі в закладах освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741833/
https://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2024_1/8.pdf
10.32405/2413-4139-2024-1(32)-55-64
 
Title Сучасні моделі спеціалізованої освіти наукового спрямування та особливості їх реалізації в освітньому середовищі в закладах освіти
Modern models of specialized scientific education and features of their implementation in the educational environment of the institution
 
Creator Дубініна, О. В.
Ольшаний, Ю.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті здійснено теоретичне обґрунтування моделей спеціалізованої освіти наукового спрямування. Проаналізовано український та світовий досвід реалізації моделей спеціалізованої освіти наукового спрямування. Уточнено сутність дефініцій «модель», «моделювання». Розкрито змістову характеристику впровадження моделей спеціалізованої освіти наукового спрямування в практику українських закладів освіти. Окреслено модель авторської школи Г. Матвєєвої, як такої, що реалізується на принципах впровадження наукової освіти та побудована на трирівневій складовій, зокрема: І рівень (початкова школа) – репродуктивно-формувальна, що призначена для формування загальнонавчальних і первинних мистецьких умінь, виявлення стартових психологічних, фізичних і моральних можливостей учнів, з’ясування ступеня розвитку їх творчого потенціалу; ІІ рівень (базова школа) – пошуково-орієнтувальна, де здійснюється підготовка до профільного навчання, формується готовність учнів до вибору сфери реалізації їхніх нахилів. На цьому етапі навчально-пошукова діяльність учнів відбувається згідно з їх пізнавальними інтересами та особистісними здібностями, а також сформованими на першому рівні вміннями та навичками навчально-творчої діяльності. Важливі умови організації навчальної діяльності – зовнішня й внутрішня організаційна диференціація – заняття в групах у межах одного класу та в групах, створених з учнів різних класів (причому групи можуть складатися й з двох учнів); індивідуалізація змісту навчання, поглиблення профільності змі- сту освіти (авторські програми, додаткові освітні послуги); ІІІ рівень (старша школа) – практико-орієнтована, коли провідною стає допрофесійна підготовка учнів засобами профільної освіти, що передбачає формування цілісної наукової картини світу на підґрунті базових компетенцій, умінь навчатися впродовж життя, навичок працювати з інформацією різного вигляду й змісту.
The article provides a theoretical substantiation of models of specialized scientific education. The Ukrainian and foreign experience of implementing models of specialized scientific education has been studied. The essence of the definitions “model”, “simulation” has been clarified. The substantive characteristics of the introduction of models of specialized scientific education into the practice of Ukrainian educational institutions have been revealed. The model of the author’s school of H. Matveeva is outlined, as such, which is implemented on the principles of the implementation of scientific education and is built on a three-level component, in particular: Level I (primary school) – reproductive and formative, intended for the formation of general educational and primary artistic skills, identification of starting psychological, physical and moral capabilities of students, finding out the degree of development of their creative potential; II level (basic school) – search and orientation, where preparation for specialized training is carried out, students' readiness to choose the field of realization of their inclinations is formed. At this stage, the educational and research activities of students take place in accordance with their cognitive interests and personal abilities, as well as the skills and abilities of educational and creative activities formed at the first level. Important conditions for the organization of educational activities – external and internal organizational differentiation – classes in groups within the same class and in groups created from students of different classes (at the same time, groups can consist of two students); individualization of the content of training, deepening of the profile of the content of education (author's programs, additional educational services); Level III (high school) is practice-oriented, when the preprofessional training of students by means of specialized education becomes the leading one, which involves the formation of a holistic scientific picture of the world on the basis of basic competencies, the ability to learn throughout life, and the skills to work with information of various types and content.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741833/1/8.pdf
- Дубініна, О. В. (orcid.org/0000-0002-5405-8502 <http://orcid.org/0000-0002-5405-8502>) and Ольшаний, Ю.М. (orcid.org/0000-0001-6723-458X <http://orcid.org/0000-0001-6723-458X>) (2024) Modern models of specialized scientific education and features of their implementation in the educational environment of the institution Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 1 (32). pp. 55-64. ISSN 2413-4139
10.32405/2413-4139-2024-1(32)-55-64