Record Details

Консалтингові послуги в закладах вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741826/
https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/522
10.33296/2707-0255-15(29)-06
 
Title Консалтингові послуги в закладах вищої освіти
Consulting services in institutions of higher education
 
Creator Драгунова, Віра
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.07 Management aspects of educational institutions
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті здійснено теоретичний аналіз консалтингової діяльності в закладах вищої освіти. Виокремлено сутність та понятійно-термінологічний апарат досліджуваної тематики. Розглянуто зміст понять «консалтинг», «консалтингова послуга», «функції консалтингу». Акцентовано увагу на змінах в усіх сферах життя, які рухають економіку, науку, культуру, освіту, промисловість та зумовлюють розвиток консалтингу. Зазначено, що стрімке зростання консультаційних послуг зумовлює розвиток консультаційної діяльності та передує значним втратам спричиненими через допущення помилок керівниками при управлінській діяльності тощо. Сфера консалтингової діяльності в системі вищої освіти України розширилась від професійного навчання до вирішення проблем в управлінні закладом освіти, у трудових відносинах, службі в органах державної влади, соціальному забезпеченню тощо. У статті висвітлено специфіку консалтингу, розкрито особливості педагогічного консультування в сучасній освітній діяльності та виокремлено особливості надання споживачам консалтингових послуг. Розкрито суть консультаційної функції, яка ґрунтується в наданні допомоги менеджерам освіти, аналізі, розробці, наданні та моніторингу ефективності реалізації запитуваних позицій. Виокремлено основні функції консалтингу в закладах вищої освіти. Охарактеризовано напрями співпраці консалтингових кампаній та закладів вищої освіти. Наголошено на правовому забезпеченні освітньої діяльності, науково-методичному супроводі освітнього процесу та управлінського консалтингу. Окреслено масштабні перетворення у всіх сферах людського життя, які надають можливість закладам вищої освіти ефективно пристосовуватись до умов змінного зовнішнього середовища використовуючи консалтингові послуги в галузі освіти, ґрунтуючись на необхідності використання професіоналізму та більш глибокого досвіду працівників-професіоналів консалтингових організацій. Розглянуто труднощі та суперечності, притаманні становленню інформаційно-консультативного середовища закладу вищої освіти та розвитку консалтингових послуг в освітній галузі.
The article provides a theoretical analysis of consulting activities in institutions of higher education. The essence and conceptual and terminological apparatus of the researched topic are highlighted. The content of the concepts "consulting", "consulting service", "consulting functions" is considered. Attention is focused on changes in all spheres of life, which drive the economy, science, culture, education, industry and determine the development of consulting. It is noted that the rapid growth of consulting services determines the development of consulting activities and precedes significant losses caused by mistakes made by managers in management activities, etc. The scope of consulting activities in the higher education system of Ukraine has expanded from professional training to solving problems in educational institution management, labor relations, service in state authorities, social security, etc. The article highlights the specifics of consulting, reveals the features of pedagogical consulting in modern educational activities, and highlights the features of providing consulting services to consumers. The essence of the consulting function is revealed, which is based on providing assistance to education managers, analysis, development, provision and monitoring of the effectiveness of the implementation of the requested positions. The main functions of consulting in institutions of higher education are highlighted. The areas of cooperation between consulting companies and higher education institutions are characterized. Emphasis is placed on legal support of educational activities, scientific and methodical support of the educational process, and management consulting. Large-scale transformations in all spheres of human life are outlined, which enable higher education institutions to effectively adapt to the conditions of a changing external environment using consulting services in the field of education, based on the need to use professionalism and deeper experience of professional employees of consulting organizations. The difficulties and contradictions inherent in the formation of the informational and advisory environment of the institution of higher education and the development of consulting services in the educational field are considered.
 
Publisher Громадська організація «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language uk
uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741826/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%81%D0%B0%D0%BB%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B3%D0%B8%20%D0%B2%20%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%85%20%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741826/2/journal/article/view/522
- Драгунова, Віра (orcid.org/0000-0002-5074-5583 <http://orcid.org/0000-0002-5074-5583>) (2023) Consulting services in institutions of higher education Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка, 15 (29). ISSN 2707-0255
10.33296/2707-0255-15(29)-06