Record Details

Сучасні інновації і тренди в науковій освіті обдарованих учнів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738728/
http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2023_1/10.pdf
10.32405/2413-4139-2023-1(30)-72-78
 
Title Сучасні інновації і тренди в науковій освіті обдарованих учнів
Current Innovations and Trends in the Scientific Education of Gifted Students
 
Creator Горбань, Л. В.
 
Subject 376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті виокремлено несприятливі для життєдіяльності суспільні умови, що вимагають перегляду усталених педагогічних підходів до супроводу розвитку обдарованості учнів у процесі наукової освіти. Подано авторське розуміння сутності повноцінної обдарованості сучасної учнівської молоді.
Наголошено на реалізації педагогічного принципу «потрійності сутнісних сил обдарованого єства», що полягає в синтезі тілесного, сенсорного, вербального пізнання довкілля та зумовлює визрівання проєктно-творчої обдарованості учнів.
У контексті проєктної творчості увага зосереджується на цифрових технологіях розвитку
сучасного покоління обдарованих учнів, які схильні до кліпового світосприймання довкілля. Сформульовано сутність «кліпового мислення» як здатності особи швидко перемикатися між різними за сенсом фрагментами інформації та швидко її обробляти «множинним інтелектом». Пояснено лексичне значення англійського терміна «мультимедіа/multimedia», що дослівно перекладається як «множинні середовища». Зазначено, що множинному інтелекту обдарованих осіб із кліповим мисленням має відповідати множинне середовище сучасної мультимедійної педагогіки. Визначено головні фактори розвитку інноваційного напряму «нейронної освіти», а також виклики «кліпового мислення» сучасного покоління обдарованої учнівської молоді.
Інноваційний педагогічний супровід розвитку обдарованості учнів у науковій освіті пов’язано зі STEAM-підходом. Запропоновано до практичного застосування сучасні моделі навчання обдарованих учнів у науковій освіті.
The article singles out social conditions that are unfavorable for life activities, which require a review of established pedagogical approaches to support the development of students՚ giftedness in the process of scientific education. The author's understanding of the essence of full-fledged giftedness of modern student youth is presented.
Emphasis is placed on the implementation of the pedagogical principle of the “tripleness of the essential powers of the gifted being”, which consists in the synthesis of bodily, sensory, and verbal knowledge of the environment and causes the maturation of the project-creative giftedness of students.
In project creativity, attention is focused on digital technologies for the development of the modern generation of gifted students, prone to a clip-like perception of the environment. The essence of "clip thinking” is formulated as a person's ability to quickly switch between fragments of information that differ in meaning and quickly process it with “multiple intelligence”. The lexical meaning of the English term “multimedia”, which literally translates as “multiple environments”, is explained. It is noted that the multiple intelligence of gifted people with clip thinking should correspond to the multiple environment of modern multimedia pedagogy. The main factors of the development of the innovative direction of “neuronal education”, as well as the challenges of “clip thinking” of the modern generation of gifted students, have been identified.
Innovative pedagogical support for the development of students՚ giftedness in scientific education is connected with the STEAM approach. Modern models of teaching gifted students in scientific education are proposed for practical application.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738728/1/10.pdf
- Горбань, Л. В. (orcid.org/0000-0002-3111-1964 <http://orcid.org/0000-0002-3111-1964>) (2023) Current Innovations and Trends in the Scientific Education of Gifted Students Pedagogical innovation: ideas, realities, perspectives, 1 (30). pp. 72-78. ISSN 2413-4139
10.32405/2413-4139-2023-1(30)-72-78