Record Details

Мовленнєва діяльність як основа формування комунікативної компетентності молодших школярів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741757/
http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/563
10.37026/2520-6427-2023-114-2-116-120
 
Title Мовленнєва діяльність як основа формування комунікативної компетентності молодших школярів
Speaking activity as the basis of forming the communicative competence of younger school students of partnership pedagogy
 
Creator Олійник, Ірина Миколаївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
8 Language. Linguistics. Literature
 
Description Стаття присвячена аналізу мовленнєвої діяльності як основи формування комунікативної компетентності молодших школярів. На основі аналізу наукових джерел комунікативну компетентність молодшого школяра визначено як здатність вступати в комунікацію, бути зрозумілим, вільно та ефективно спілкуватися. Розкрито роль мовленнєвої діяльності у формуванні комунікативної компетентності молодших школярів.
Мовленнєву діяльність схарактеризовано як активний, цілеспрямований процес створення та сприйняття висловлювань, що здійснюються за допомогою мовних засобів під час взаємодії людей у різних мовленнєвих ситуаціях. Обґрунтовано підходи та способи організації мовленнєвої діяльності в освітньому середовищі Нової української школи. Особливу увагу зосереджено на питанні оволодіння дитиною мовленнєвими вміннями та навичками, що є важливим компонентом системи формування комунікативної компетентності.
Розглянуто критерії сформованості комунікативної компетентності молодшого школяра за Державним стандартом початкової освіти. Визначено методи, прийоми та форми навчання, що формують в учнів навички комунікації, окреслено вміння висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття та здатність формувати власну точку зору.
The article is devoted to the consideration of speech activity as the basis for the formation of junior students’ communicative competence. Based on the analysis of scientific sources, communicative competence is defined as the ability to engage in communication, to be understood, and to communicate freely and effectively. This competence involves the complex use of linguistic and non-linguistic means, the ability to change the topic and circle of communication, as well as the ability to interpret non-verbal manifestations of other people.
The role of speech activity in forming junior students’ communicative competence is revealed. Speech activity is characterised as an active, purposeful process of creating and perceiving statements, which is carried out with the help of language means during the interaction of people in various speech situations.
The approaches and methods of organising speech activity in the educational environment of the New Ukrainian School are substantiated. Particular attention is paid to the child’s mastery of speech abilities and skills, which are an important component of the system of communicative competence formation. The criteria for the formation of junior students’ communicative competence according to the State Standard of Junior Education are considered.
Attention is focused on the need to apply methods, techniques and forms of teaching that form students’ communication skills; the ability to express and interpret concepts, thoughts, feelings, facts and views; the ability to develop their point of view. The knowledge and personal qualities acquired by students in primary grades, related to the formation of communication and speech skills, will become the foundation for further education, upbringing, development of self-expression, will largely determine practical, public, professional activities in the future, because speech development is a necessary condition for life schoolboy.
 
Publisher Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741757/1/563-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-1559-1-10-20230713.pdf
- Олійник, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0003-2315-2456 <http://orcid.org/0000-0003-2315-2456>) (2023) Speaking activity as the basis of forming the communicative competence of younger school students of partnership pedagogy Нова Педагогічна Думка, 2 (114). pp. 116-120. ISSN 2520-6427
10.37026/2520-6427-2023-114-2-116-120