Record Details

Технологія розвивального навчання та Нова українська школа: аналіз і паралелі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741755/
http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/423
10.37026/2520-6427-2022-109-1-50-54
 
Title Технологія розвивального навчання та Нова українська школа: аналіз і паралелі
Technology of developmental education and New Ukrainian School: analysis and the parallels
 
Creator Олійник, Ірина Миколаївна
Тищенко, Лілія
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті проведено паралелі між двома педагогічними системами – розвивальним навчанням Д. Ельконіна – В. Давидова та Новою українською школою. Обґрунтовано інноваційний характер технології розвивального навчання, створеної, експериментально доведеної та перевіреної багаторічною практикою ще в середині ХХ століття, розкрито актуальність та можливість реалізації її ідей у сучасних освітніх реаліях.
Окреслено потенціал та перспективність технології розвивального навчання, зокрема компетентнісну спрямованість освітнього процесу, чітку систему організації навчальної діяльності школярів, застосування ефективних освітніх методів та форм, що забезпечують розвиток мислення, творчості, дослідницько-пошукових здібностей дітей, їхнє вміння вчитися, визначено її ефективність в умовах Нової української школи.
Основну увагу зосереджено на особистісному розвитку учнів у процесі навчання, організації колективної діяльності вчителя та учнів, становленні навчально-пізнавальної мотивації, формувальному оцінюванні як засобі відстеження індивідуальних досягнень кожної дитини, ролі вчителя у забезпечені дієвості освітньої реформи.
The article analyzes and draws parallels between two pedagogical systems – the D. Elkonin – V. Davydov system of developmental education and New Ukrainian School. The article investigates the innovative nature of the developmental education that was developed, experimentally proven and tested by many years of practice in the middle of the last century and the relevance with the possibility of implementing its ideas in modern reform.
The potential and prospects of the technology of developmental education for the effective implementation of the Concept of the New Ukrainian School are substantiated, namely: competent orientation of the educational process, a distinct organizational system of the educational activities for school children, the use of effective educational methods and forms that ensure the development of thinking, creativity, research and developmental abilities of the child, and his or her the ability to learn.
The paper focuses on the personality development of schoolchildren in the learning process; organization of collective activities of teachers and students; the formation of educational and cognitive motivation; formative assessment as a means of tracking the individual achievements of each child; and the role of the teacher in ensuring the effectiveness of educational reform.
The technology of developmental education should be considered as a basis in which the competency approach, a clear system of educational activities, proven effectiveness of methods and forms of organizing the educational process, providing competencies and cross-cutting skills, development of thinking, creativity, research skills, learning skills, which are presented in the Concept of the New Ukrainian School.
 
Publisher Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741755/1/423-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-1590-1-10-20230919.pdf
- Олійник, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0003-2315-2456 <http://orcid.org/0000-0003-2315-2456>) and Тищенко, Лілія (orcid.org/0000-0002-8126-327X <http://orcid.org/0000-0002-8126-327X>) (2022) Technology of developmental education and New Ukrainian School: analysis and the parallels Нова Педагогічна Думка, 1 (109). pp. 50-54. ISSN 2520-6427
10.37026/2520-6427-2022-109-1-50-54