Record Details

Теорія і практика технологізації освіти в Україні в контексті інтеграційних процесів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741751/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/744
10.32405/2411-1317-2024-2-57-69
 
Title Теорія і практика технологізації освіти в Україні в контексті інтеграційних процесів
Theory and practice of Technologization of Education in Ukraine in the context of integration processes
 
Creator Кравченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено аналізу технологізації освіти як базового концепту розвитку цифрового освітнього простору в Україні в контексті інтеграційних процесів. Для досягнення мети застосовано метод аналізу поняттєвого кола дослідження, зокрема з’ясовано сутність поняття «технологізація освіти», досліджено базові аспекти сучасного етапу технологізації в середній освіті України. Також було вивчено законодавчі й стратегічні документи, що регулюють процес цифрової трансформації освіти в Україні. Зроблено висновок, що для сучасного українського суспільства надзвичайно важливим завданням є вироблення стратегічних орієнтирів розвитку й ефективних практик упровадження освітніх інновацій, забезпечення технологізації освіти на державному рівні, що сприятиме прискоренню приведення української освітньої системи у відповідність до європейських стандартів. Особливо це набуває актуалітету в умовах інтеграційних процесів у світовій, європейській і національній системах середньої освіти.
The article is devoted to the analysis of the technologization of education as a basic concept of the development of the digital educational space in Ukraine in the context of integration pro cesses. To achieve the goal, the method of analyzing the conceptual scope of the research was applied, in particular, the essence of the concept of «technologization of education» was clarified, the basic aspects of the modern stage of technologization in secondary education of Ukraine were investigated. Legislative and strategic documents regulating the process of digital transformation of education in Ukraine were also studied. It was concluded that for modern Ukrainian society, an extremely important task is the development of strategic guidelines for development and effective practices for the introduction of educational innovations, ensuring the technologization of education at the state level, which will contribute to the acceleration of bringing the Ukrainian education system into compliance with European standards. This is especially relevant in the conditions of integration processes in the world, European and national systems of secondary education.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741751/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F%20%D1%96%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%20%D0%B2%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96%20%D0%B2%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%D1%96%20%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%D1%96%D0%B2.pdf
- Кравченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0003-3350-4638 <http://orcid.org/0000-0003-3350-4638>) (2024) Theory and practice of Technologization of Education in Ukraine in the context of integration processes Український педагогічний журнал, 2. pp. 57-69. ISSN 2411-1317
10.32405/2411-1317-2024-2-57-69