Record Details

Досвід реалізації методики «STEM-школа з побудови модульного орігамі»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741701/
https://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2022/4/11.pdf
10.32405/2309-3935-2022-4(87)-88-93
 
Title Досвід реалізації методики «STEM-школа з побудови модульного орігамі»
Experience of implementation of the “STEM school of building modular origami” methodology
 
Creator Дубініна, О. В.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
5 Мathematics. natural sciences
 
Description У статті на теоретичному та методологічному рівнях обґрунтовано досвід реалізації методики «STEM-школа з побудови модульного орігамі». Доведено, що застосування методики STEАM-освіти під час упровадження факультативного курсу «STEM-школа з побудови модульного орігамі» надає можливість сформувати у здобувачів освіти додаткову мотивацію до навчання, математичну та технологічну компетентності. Уточнено поняття «STEM-програма», під якою ми розуміємо таку програму, що відповідає таким важливим критеріям, як: актуальність та інноваційність змісту; зрозумілість процесу реалізації програми (що конкретно роблять учні, які умови й обладнання необхідні для ефективної реалізації); наявність методики, яка дозволяє використовувати програму у будь-якому освітньому закладі; досягнення освітнього та виховного педагогічного результату та наявність інструментів для його вимірювання. Доведено, що під час впровадження програми факультативного курсу «STEM-школа з побудови модульного орігамі» особистісно зорієнтований підхід забезпечить розвиток у здобувачів освіти індивідуальних здібностей, творчого потенціалу, а компетентнісний підхід буде сприяти формуванню ключових, предметних і міжпредметних компетентностей (зокрема природничої, технологічної, математичної, інформатичної та соціальної). Обґрунтовано та доведено, що факультативний курс «STEM-школа з побудови модульного орігамі» виступає ефективною методикою під час формування математичної компетентності в обдарованої молоді. Визначено, що новизна курсу полягає в тому, що він допомагає здобувачеві освіти розв’язати завдання науково-дослідницького характеру, формує наукове та критичне мислення, розвиває творчі здібності та спрямовує молодь на розвиток емоційного й культурного збагачення. Окреслено, що реалізація факультативного курсу «STEM-школа з побудови модульного орігамі» ґрунтується на принципах науковості, реалізації STEM-освіти, системності, доступності, зв’язку навчання з життям, індивідуального підходу до навчання.
The article at the theoretical and methodological level substantiates the experience of implementing the “STEM-school for building modular origami” method. It has been proven that the application of the STEAM-education methodology during the implementation of the optional course “STEM-school on building modular origami” provides an opportunity to form additional motivation for education, mathematical and technological competence in students. The concept of “STEM program” has been clarified, by which we understand a program that meets the main criteria, in particular: relevance and innovation of the content; understanding of the program implementation process (what the students do specifically, what conditions and equipment are necessary for effective implementation); the availability of a methodology that allows the program to be used in any educational institution; achievement of educational and educational pedagogical results and availability of tools for its measurement. It has been proven that when implementing the program of the optional course “STEM-school on building modular origami”, a personally oriented approach will ensure the development of individual abilities and creative potential of students, and a competence approach will contribute to the formation of key, subject and interdisciplinary competences, in particular: natural, technological, mathematical, informatics and social. It has been substantiated and proven that the optional course “STEM-school on building modular origami” acts as an effective method for the formation of mathematical competence in gifted youth. It was determined that the novelty of the course lies in the fact that it helps the student to solve scientific and research tasks, forms scientific and critical thinking, develops creative abilities and directs young people to the development of emotional and cultural enrichment. It is outlined that the implementation of the optional course “STEM school on building modular origami” is based on the principles of science, the principles of implementing STEM education, systematicity, accessibility, the connection of learning with life, and an individual approach to learning.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741701/1/11.pdf
- Дубініна, О. В. (orcid.org/0000-0002-5405-8502 <http://orcid.org/0000-0002-5405-8502>) (2022) Experience of implementation of the “STEM school of building modular origami” methodology Освіта та розвиток обдарованої особистості, 4 (87). pp. 88-93. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2022-4(87)-88-93