Педагогічні пріоритети цифрової трансформації професійної освіти (реферативний огляд)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741672/
https://dnpb.gov.ua/ua/?ourpublications=39968 |
|
Title |
Педагогічні пріоритети цифрової трансформації професійної освіти (реферативний огляд)
Pedagogical priorities of digital transformation of vocational education (abstract review) |
|
Creator |
Кравченко, Юлія Анатоліївна
|
|
Subject |
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Цифрова трансформація освіти є одним з ключових напрямів розвитку сучасної професійної педагогіки. Вона впливає на педагогічні процеси та передбачає їх перетворення на основі впровадження інформаційних технологій та формування інформаційної компетентності педагогів. Цифрова трансформація в сфері освіти, зокрема професійної, є актуальною темою, яка привертає увагу багатьох українських науковців і практиків. У реферативному огляді проаналізовано актуальні пріоритети цифрової трансформації професійної освіти і педагогіки на виконання завдань аналітико-синтетичного етапу наукового дослідження «Інформаційно-аналітичний супровід цифрової трансформації освіти і педагогіки: вітчизняний та зарубіжний досвід». Метою огляду є висвітлення низки результатів дослідної діяльності українських і зарубіжних учених щодо педагогічних пріоритетів цифрової трансформації професійної освіти. В огляді зосереджено увагу на джерелах, автори яких дослідили процес цифрової трансформації професійної освіти і педагогіки та наголошують на таких педагогічних пріоритетах, як набуття та підвищення рівня цифрової культури, цифрової грамотності та цифрової компетентності педагогічних працівників і здобувачів професійної освіти, пропонують методичні рекомендації, посібники, навчальні матеріали для покращення якості освітнього процесу в умовах цифровізації. Digital transformation of education is one of the key directions of development of modern pedagogy. It affects pedagogical processes and provides for their transformation based on the introduction of information technologies and the formation of information competence of teachers. Digital transformation in the field of education, in particular, professional education, is a topical item that attracts the attention of many Ukrainian scientists and practitioners. The summary review analyzes the current pedagogical priorities of professional education in the context of digital transformation to fulfill the tasks of the analytical-synthetic stage «Information-analytical support of the digital transformation of education and pedagogy: domestic and foreign experience». The purpose of the review is to highlight a number of results of the research activities of Ukrainian scientists regarding the pedagogical priorities of the digital transformation of professional education. The review focuses on sources whose authors analyzed the process of digital transformation of professional education and emphasize such relevant pedagogical priorities as the acquisition and improvement of the level of digital culture, digital literacy and digital competence of pedagogical workers of professional education, offer methodical recommendations, manuals, training materials to improve the quality of the educational process in the conditions of digitalization. |
|
Publisher |
ТВОРИ
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741672/1/AHS_of_EduSci-RB-19-2024_Kravchenko_Julia.pdf
- Кравченко, Юлія Анатоліївна (orcid.org/0009-0008-6147-4599 <http://orcid.org/0009-0008-6147-4599>) (2024) Pedagogical priorities of digital transformation of vocational education (abstract review) Analytical Herald in the Sphere of Education and Science (19). pp. 67-94. ISSN 978-966-949-087-2 |
|