Record Details

DEVELOPING INFORMATION AND TECHNOLOGICAL COMPETENCE OF PROSPECTIVE MILITARY SAILORS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title DEVELOPING INFORMATION AND TECHNOLOGICAL COMPETENCE OF PROSPECTIVE MILITARY SAILORS
РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВІЙСЬКОВИХ МОРЯКІВ
 
Creator Shevchenko, Ruslan
Cherniavskyi , Oleh
Shemchuk, Vasyl
Zlobina, Olena
Benkovska, Natalia
Terentieva, Nataliia
Гуралюк, Андрій
Шевченко, Руслан
Чернявський, Олег
Шемчук, Василь
Злобіна, Олена
Беньковська, Наталія
Терентьєва, Наталія
Гуралюк, Андрій
 
Subject information and technological competence
training of future officers
Military and Naval Forces of Ukraine
professional training
інформаційно-технологічна компетентність
підготовка майбутніх офіцерів
Військово-Морські Сили України
професійна підготовка
 
Description The readiness of future officers of the Naval Forces of Ukraine to protect the Motherland, to perform official duties in units and on ships, requires them to receive a high level of professional training. An essential aspect of this training is the development of information and technological competence. Modern requirements, including the transition to material and technical standards aligned with NATO, necessitate an elevation in the level of information and technological competence among cadets.
The scientific novelty of the article is that it presents the successful results of testing a set of classes for the development of information technology competence of future military sailors (Appendix A), and clarifies the essence of the concept of "information technology competence of future military sailors". In the framework of our research we understand this competence as an integral quality of a person which combines motivation, knowledge, skills, experience in the use of modern information technologies during professional activities related to the performance of duties of future officers of the Ukrainian Navy of the Armed Forces of Ukraine (including  management of combat modules, unmanned aerial vehicles, digital weapons, the possibility of using artificial intelligence in combat systems, ensuring cyber security of weapons and military equipment, etc.). It is shown that the formation of information and technological competence of future officers of the Ukrainian Navy contributes to their development of qualities necessary for the successful performance of official duties.
In the research proposed by the authors, the components of the information technology competence of future officers of the Armed Forces of Ukraine are revealed. Among these components are the skills of searching, storing, processing and transmitting information; ability to work with high-tech devices; knowledge of the basics of information security and data protection; the ability to monitor technological innovations in professional competences, etc.
For researching the level of development of information technology competence of cadets a factor-criterion model of IT competence of cadets was built, the use of which allowed the method of expert evaluations to match each of the criteria with a certain number characterizing its development. With the help of a comparative analysis based on the results of two diagnostic sections, the statistical reliability of the differences in the signs of identifying IT competence criteria before and after the training of future officers of the Ukrainian Navy was determined
Considering the unique dynamics within a maritime institution of higher education, a systematic blend of lectures, discussions, practical training sessions, situational exercises, utilization of virtual technologies, and the undertaking of group and individual projects significantly elevated the level of information technology competence among future Naval Forces officers. According to the method of calculating the level of information technology competence proposed in the study, it increased by 9.98%, which is a statistically significant result.
Готовність майбутніх моряків Військово-Морських Сил України до захисту Вітчизни, виконання ними своїх посадових обов’язків передбачає отримання високого рівня професійної підготовки. Важливим аспектом цього навчання є розвиток інформаційно-технологічної компетентності. Сучасні вимоги, зокрема перехід на матеріально-технічні стандарти НАТО, зумовлюють необхідність підвищення рівня інформаційно-технологічної компетентності курсантів.
Наукова новизна статті полягає в тому, що в ній представлено успішні результати апробації комплексу занять для розвитку інформаційно-технологічної компетентності майбутніх військових моряків (Додаток А), а також уточнено сутність поняття «інформаційно-технологічна компетентність майбутніх військових моряків». У межах нашого дослідження під цією компетентністю ми розуміємо інтегральну якість особистості, яка поєднує в собі мотивацію, знання, уміння, досвід використання сучасних інформаційних технологій під час професійної діяльності, пов’язаної з виконанням службових обов’язків майбутніх офіцерів ВМС ЗСУ (зокрема управління бойовими модулями, безпілотними апаратами, цифровим озброєнням, можливість застосування штучного інтелекту в бойових системах, забезпечення кібербезпеки озброєння та військової техніки та ін). Показано, що формування інформаційно-технологічної компетентності майбутніх офіцерів Військово-Морських Сил України сприяє розвитку у них психологічних якостей, необхідних для ефективного виконання службових обов’язків.
У запропонованому авторами дослідженні розкрито складові інформаційно-технологічної компетентності майбутніх офіцерів Збройних Сил України. Серед цих компонентів – навички пошуку, зберігання, обробки та передачі інформації; уміння працювати з високотехнологічними пристроями; знання основ інформаційної безпеки та захисту даних; здатність відстежувати технологічні інновації в професійних компетенціях тощо.
Для дослідження рівня розвитку інформаційно-технологічної компетентності курсантів побудовано факторно-критеріальну модель ІТ-компетентності курсантів, використання якої дозволяє методом експертних оцінок зіставити кожному з критеріїв певне число, що характеризує його розвиток. За допомогою порівняльного аналізу за результатами двох діагностичних зрізів визначено статистичну достовірність відмінностей ознак виявлення критеріїв ІТ-компетентності до та після навчання майбутніх офіцерів ВМС України.
Враховуючи унікальну динаміку в морському вищому навчальному закладі, систематичне поєднання лекцій, дискусій, практичних занять, ситуаційних вправ, використання віртуальних технологій, а також проведення групових та індивідуальних проєктів значно підвищило рівень компетенції інформаційних технологій серед майбутніх офіцерів ВМС. За запропонованою в дослідженні методикою обрахунку рівня інформаційно-технологічної компетентності відбулося його підвищення на 9,98 %, що є статистично значущим результатом.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-06-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5670
10.33407/itlt.v101i3.5670
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 101 No. 3 (2024); 86-107
Информационные технологии и средства обучения; Том 101 № 3 (2024); 86-107
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 101 № 3 (2024); 86-107
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 101 ##issue.no## 3 (2024); 86-107
2076-8184
10.33407/itlt.v101i3
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5670/2256
 
Rights Copyright (c) 2024 Ruslan Shevchenko, Oleh Cherniavskyi , Vasyl Shemchuk, Olena Zlobina, Natalia Benkovska, Nataliia Terentieva; Andrii Guraliuk
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0