INTEGRATION OF UKRAINIAN CHILDREN AND YOUTH USING DIGITAL TOOLS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF SLOVAKIA
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
INTEGRATION OF UKRAINIAN CHILDREN AND YOUTH USING DIGITAL TOOLS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF SLOVAKIA
ІНТЕГРАЦІЯ УКРАЇНСЬКИХ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ ЗА ДОПОМОГОЮ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ В ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ СЛОВАЧЧИНИ |
|
Creator |
Nychkalo, Nelly
Muranova, Nataliia Voliarska, Olena Matulcikova, Maria Ничкало, Неля Муранова, Наталя Волярська, Олена Maтулчiкoвa, Maрія |
|
Subject |
integration
educational institutions electronic educational resource digital tools digital literacy digital educational environment teacher training інтеграція заклади освіти електронний освітній ресурс цифрові інструменти цифрова грамотність цифрове освітнє середовище підвищення кваліфікації вчителів |
|
Description |
The article examines the issue of integration of Ukrainian children and youth into the educational environment of Slovakia. The purpose of the article is to highlight the results of the national assessment of the process of integration of Ukrainian school-age children using digital tools into the social and educational environment of Slovakia, identify problems and needs of subjects of the educational process, and provide relevant recommendations. General scientific and special research methods were used. We summarized the results of the general report of the study "Support for emigrants from Ukraine in education", which was conducted in Slovakia during 2022–2023 by the National Institute of Education and Youth in cooperation with the Ministry of Education, Science, Research and Sports of the Slovak Republic and in cooperation with the United Nations Children's Fund as well as the report "Distance education of students during the COVID-19 pandemic in the context of teacher training". It has been established that the integration of Ukrainian school-aged children into the educational environment of Slovakia also requires significant linguistic, educational and socio-psychological support from teachers and pedagogical workers. It was found that a wide range of digital tools and resources are used to organize the process of integration of Ukrainian children and students in Slovakia. It has been established that Slovak teachers use such digital tools as Microsoft Teams, Cisco Webex Meetings, Google Classroom, Zoom to integrate Ukrainian students into the educational environment. It has been proven that Slovakian society faces the problem of accelerating the integration of Ukrainian children, pupils and students by means of digital tools. The generalization of the results made it possible to draw up recommendations on the integration of Ukrainian school-age students by means of digital tools at the state, regional and educational institution levels that are recommended to be used in developing state policies and strategies in the field of teacher training both in Slovakia and in Ukraine. The article was funded by Next Generation EU through the Recovery and Resilience Plan for Slovakia under the project No. 09I03-03-V01-00058.
У статті досліджується питання інтеграції українських дітей і молоді в освітнє середовище Словаччини. Мета статті полягає у висвітленні результатів національного оцінювання процесу інтеграції українських дітей шкільного віку засобами цифрових інструментів в соціально-освітнє середовище Словаччини, виявленні проблем та потреб суб’єктів освітнього процесу, наданні відповідних рекомендацій. Використано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження. Узагальнено результати загального звіту дослідження "Підтримка емігрантів з України в навчанні", яке було проведено в Словаччині впродовж 2022–2023 років Національним інститутом освіти і молоді при співпраці з Міністерством освіти, науки, досліджень та спорту Словацької Республіки і Дитячим фондом ООН та звіту "Дистанційне навчання учнів під час пандемії COVID-19 у контексті підвищення кваліфікації вчителів". Встановлено, що інтеграція українських дітей шкільного віку до освітніх закладів Словаччини також потребує значної мовної, освітньої і соціально-психологічної підтримки з боку вчителів і педагогічних працівників. З’ясовано, що для організації інтеграції українських учнів у Словаччині використовується досить широке коло цифрових інструментів та ресурсів. Встановлено, що словацькі вчителі для здійснення інтеграції українських учнів в освітнє середовище використовують такі цифрові інструменти, як Microsoft Teams, Cisco Webex Meetings, Google Classroom, Zoom. Доведено, що перед словацьким соціумом постає проблема пришвидшення інтеграції українських дітей, учнів і студентів засобами цифрових інструментів. Узагальнення результатів дозволило скласти рекомендації з інтеграції українських дітей шкільного віку засобами цифрових інструментів на державному, регіональному рівнях і рівні закладів освіти, які рекомендовано використати при підготовці державної політики та стратегій у сфері підвищення кваліфікації вчителів як у Словаччині, так і в Україні. Підготовка і фінансування статті зумовлені Планом відновлення та стійкості Словацької Республіки в рамках проєкту № 09I03-03-V01-00058. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-06-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5657
10.33407/itlt.v101i3.5657 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 101 No. 3 (2024); 150-163
Информационные технологии и средства обучения; Том 101 № 3 (2024); 150-163 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 101 № 3 (2024); 150-163 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 101 ##issue.no## 3 (2024); 150-163 2076-8184 10.33407/itlt.v101i3 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5657/2259
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Nelly Nychkalo, Nataliia Muranova, Olena Voliarska, Maria Matulcikova
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|