Record Details

INTEGRATION OF UKRAINIAN CHILDREN AND YOUTH USING DIGITAL TOOLS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF SLOVAKIA

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INTEGRATION OF UKRAINIAN CHILDREN AND YOUTH USING DIGITAL TOOLS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF SLOVAKIA
ІНТЕГРАЦІЯ УКРАЇНСЬКИХ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ ЗА ДОПОМОГОЮ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ В ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ СЛОВАЧЧИНИ
 
Creator Nychkalo, Nelly
Muranova, Nataliia
Voliarska, Olena
Matulcikova, Maria
Ничкало, Неля
Муранова, Наталя
Волярська, Олена
Maтулчiкoвa, Maрія
 
Subject integration
educational institutions
electronic educational resource
digital tools
digital literacy
digital educational environment
teacher training
інтеграція
заклади освіти
електронний освітній ресурс
цифрові інструменти
цифрова грамотність
цифрове освітнє середовище
підвищення кваліфікації вчителів
 
Description The article examines the issue of integration of Ukrainian children and youth into the educational environment of Slovakia. The purpose of the article is to highlight the results of the national assessment of the process of integration of Ukrainian school-age children using digital tools into the social and educational environment of Slovakia, identify problems and needs of subjects of the educational process, and provide relevant recommendations. General scientific and special research methods were used. We summarized the results of the general report of the study "Support for emigrants from Ukraine in education", which was conducted in Slovakia during 2022–2023 by the National Institute of Education and Youth in cooperation with the Ministry of Education, Science, Research and Sports of the Slovak Republic and in cooperation with the United Nations Children's Fund as well as the report "Distance education of students during the COVID-19 pandemic in the context of teacher training". It has been established that the integration of Ukrainian school-aged children into the educational environment of Slovakia also requires significant linguistic, educational and socio-psychological support from teachers and pedagogical workers. It was found that a wide range of digital tools and resources are used to organize the process of integration of Ukrainian children and students in Slovakia. It has been established that Slovak teachers use such digital tools as Microsoft Teams, Cisco Webex Meetings, Google Classroom, Zoom to integrate Ukrainian students into the educational environment. It has been proven that Slovakian society faces the problem of accelerating the integration of Ukrainian children, pupils and students by means of digital tools. The generalization of the results made it possible to draw up recommendations on the integration of Ukrainian school-age students by means of digital tools at the state, regional and educational institution levels that are recommended to be used in developing state policies and strategies in the field of teacher training both in Slovakia and in Ukraine. The article was funded by Next Generation EU through the Recovery and Resilience Plan for Slovakia under the project No. 09I03-03-V01-00058.
У статті досліджується питання інтеграції українських дітей і молоді в освітнє середовище Словаччини. Мета статті полягає у висвітленні результатів національного оцінювання процесу інтеграції українських дітей шкільного віку засобами цифрових інструментів в соціально-освітнє середовище Словаччини, виявленні проблем та потреб суб’єктів освітнього процесу, наданні відповідних рекомендацій. Використано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження. Узагальнено результати загального звіту дослідження "Підтримка емігрантів з України в навчанні", яке було проведено в Словаччині впродовж 2022–2023 років Національним інститутом освіти і молоді при співпраці з Міністерством освіти, науки, досліджень та спорту Словацької Республіки  і Дитячим фондом ООН та звіту "Дистанційне навчання учнів під час пандемії COVID-19 у контексті підвищення кваліфікації вчителів". Встановлено, що інтеграція українських дітей шкільного віку до освітніх закладів Словаччини також потребує значної мовної, освітньої і соціально-психологічної підтримки з боку вчителів і педагогічних працівників. З’ясовано, що для організації інтеграції українських учнів у Словаччині використовується досить широке коло цифрових інструментів та ресурсів. Встановлено, що словацькі вчителі для здійснення інтеграції українських учнів в освітнє середовище використовують такі цифрові інструменти, як Microsoft Teams, Cisco Webex Meetings, Google Classroom, Zoom. Доведено, що перед словацьким соціумом постає проблема пришвидшення інтеграції українських дітей, учнів і студентів засобами цифрових інструментів. Узагальнення результатів дозволило скласти рекомендації з інтеграції українських дітей шкільного віку засобами цифрових інструментів на державному, регіональному рівнях і рівні закладів освіти, які рекомендовано використати при підготовці державної політики та стратегій у сфері підвищення кваліфікації вчителів як у Словаччині, так і в Україні. Підготовка і фінансування статті зумовлені Планом відновлення та стійкості Словацької Республіки в рамках проєкту № 09I03-03-V01-00058.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-06-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5657
10.33407/itlt.v101i3.5657
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 101 No. 3 (2024); 150-163
Информационные технологии и средства обучения; Том 101 № 3 (2024); 150-163
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 101 № 3 (2024); 150-163
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 101 ##issue.no## 3 (2024); 150-163
2076-8184
10.33407/itlt.v101i3
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5657/2259
 
Rights Copyright (c) 2024 Nelly Nychkalo, Nataliia Muranova, Olena Voliarska, Maria Matulcikova
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0