ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION: ENHANCING TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROGRAMS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION: ENHANCING TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROGRAMS
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В ОСВІТІ: УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОГРАМ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІВ |
|
Creator |
Skrypka, Hanna
Скрипка, Ганна |
|
Subject |
artificial intelligence
AI neural networks digital competence of educators professional development of teachers штучний інтелект ШІ нейромережі цифрова компетентність педагога підвищення кваліфікації педагогів |
|
Description |
Today, the use of artificial intelligence has significantly expanded, and this technology is gradually making its way into education. Education seekers actively (and often improperly!) use natural language models of generative artificial intelligence to complete tasks, while educators are not always familiar with this technology or lack methods for its application in their professional activities. In contrast, educators in other countries, extending beyond the generation of educational content, effectively implement artificial intelligence. Systems for personalization and individualization of learning, automatic assessment of students, creation of interactive learning environments, use of virtual assistants, and more are employed. Should educators know what artificial intelligence and machine learning are, in which areas they are applied, and how they can be applied in education? The answer to this question is found in the Digital Competence Framework for citizens of Ukraine, which describes examples of artificial intelligence application in 20 out of 30 components. This helps gain a better understanding of the areas where this technology can be used, as well as the possibilities of its use by educators. We have analyzed the Standard Program for the professional development of digital competence for teachers, and we have not seen topics addressing the issues of artificial intelligence and its effective use in the educational process. However, the results of a survey conducted by the Ministry of Education and Science of Ukraine show that teachers require such training. Our analyzed data indicate the interest of teachers in the areas of artificial intelligence application, methods of its use in teaching and professional development, as well as ethical and legal aspects of its application by all participants in the educational process. This has allowed us to formulate and justify topics that complement the Standard Program for professional development and enable educators to acquire the specified competencies. The outlined topics define the advantages of such professional development for educators, directions for further research, and the development of digital competence in education. Сьогодні сфера використання штучного інтелекту суттєво розширилась і ця технологія поступово приходить в освіту. Здобувачі освіти активно (і часто неправомірно!) використовують мовні моделі генеративного штучного інтелекту для виконання завдань, тоді як педагоги не завжди знайомі з цією технологію або ж не володіють методиками її застосування у професійній діяльності. Натомість штучний інтелект ефективно впроваджується в освітніх системах інших країн, причому не обмежуються лише генерацією навчального контенту, а використовуються системи забезпечення персоналізації та індивідуалізації навчання, автоматичного оцінювання учнів чи студентів, створення інтерактивних навчальних середовищ, використання віртуальних асистентів тощо. Чи повинен педагог знати, що таке штучний інтелект та машинне навчання, у яких сферах він застосовується та як його можуть застосовувати в освіті? Відповідь на це питання містить Рамка цифрової компетентності для громадян України, що описує приклади застосування штучного інтелекту в 20 з 30 компонентів. Це допомагає отримати більше уявлення про галузі, де ця технологія може використовуватись, а також про можливості її використання педагогами. Нами було проаналізовано Типову програму підвищення кваліфікації з розвитку цифрової компетентності для педагогів, і в ній ми не побачили тем, при вивченні яких розглядається питання штучного інтелекту та його ефективне використання в освітньому процесі, тоді як результати опитування, проведеного Міністерством освіти і науки України, показали, що вчителі потребують такого навчання. Проаналізовані нами дані свідчать про зацікавленість учителів сферами застосування штучного інтелекту, методикою його використання при викладанні та підвищенні кваліфікації, а також етичними та правовими аспектами його застосування всіма учасниками освітнього процесу. Це дало можливість сформулювати та обґрунтувати теми, які доповнюють Типову програму підвищення кваліфікації та дозволяють педагогам набути зазначені компетентності. Окреслені теми визначають переваги такого підвищення кваліфікації для педагога, напрями подальших досліджень та розвитку цифрової компетентності освітян. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-06-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5639
10.33407/itlt.v101i3.5639 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 101 No. 3 (2024); 227-238
Информационные технологии и средства обучения; Том 101 № 3 (2024); 227-238 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 101 № 3 (2024); 227-238 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 101 ##issue.no## 3 (2024); 227-238 2076-8184 10.33407/itlt.v101i3 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5639/2263
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Hanna Skrypka
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|