MODEL OF GEOINFORMATION TRAINING OF SPECIALISTS IN CARTOGRAPHY AT TARAS SHEVCHENKO NATIONAL UNIVERSITY OF KYIV
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
MODEL OF GEOINFORMATION TRAINING OF SPECIALISTS IN CARTOGRAPHY AT TARAS SHEVCHENKO NATIONAL UNIVERSITY OF KYIV
МОДЕЛЬ ГЕОІНФОРМАЦІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З КАРТОГРАФІЇ У КИЇВСЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА |
|
Creator |
Bondarenko, Eduard
Dudun, Tetiana Бондаренко, Едуард Дудун, Тетяна |
|
Subject |
geoinformation training
higher education in cartography levels of higher education educational programs forms of organization of the educational process information and communication competencies геоінформаційна підготовка вища освіта з картографії рівні вищої освіти освітні програми форми організації освітнього процесу інформаційно-комунікаційні компетентності |
|
Description |
A wide range of tasks of varying complexity based on the use of spatial data can be effectively performed by professionals with basic or full higher education who have relevant geoinformation training. Cartographers are fully included in the list of professionals, whose geoinformation component significantly affects the level of competencies formed during the educational process at higher education institutions and potential demand from employers. The model of geoinformation training for cartographers has been tested within accredited educational programs of the first (bachelor’s) and second (master’s) levels of higher education, which operate at Taras Shevchenko National University of Kyiv and are unique in Ukraine. The invariant components of the model define the goals and content of geoinformation training, means and methods of their achievement, forms of organization of the educational process in the context of acquiring information and communication competencies, the subject-object composition, characteristics of the educational environment, and student learning outcomes. The proportion of mandatory and elective educational components directly providing geoinformation training at the first level is 24% of the total program volume for “Cartography, Geographic Information Systems, Earth Remote Sensing” and 34.5% at the second level for “Cartography and Geographic Information Systems” programs. The logical sequence of placing the educational components of these educational programs in the developed curricula by the authors contributes to the consecutive formation and development of knowledge of the theory, methodology, and practice of applying geoinformation systems. The optimal forms of educational activities in geoinformation training disciplines have been identified, with lectures and practical classes having a predominant ratio of hours in the structure as 1:1. Широкий спектр завдань різної складності, що базуються на використанні просторових даних, здатні ефективно виконувати фахівці з базовою або повною вищою освітою, які мають відповідну геоінформаційну підготовку. До їхнього переліку в повній мірі відносяться фахівці з картографії, геоінформаційна складова яких у навчальному процесі вищої школи суттєво впливає на рівень сформованих за час навчання компетентностей та потенційну затребуваність з боку роботодавців. Представлення моделі геоінформаційної підготовки фахівців-картографів апробовано у рамках акредитованих освітніх програм першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти, які функціонують у Київському національного університету імені Тараса Шевченка та є унікальними в Україні. Інваріантними складовими моделі визначено цілі та зміст геоінформаційної підготовки, засоби і способи їх досягнення, форми організації освітнього процесу в контексті здобуття інформаційно-комунікаційних компетентностей, суб’єктно-об’єктний склад, характеристику освітнього середовища та результатів навчання студентів. Питома вага обов’язкових і вибіркових освітніх компонентів, які безпосередньо забезпечують геоінформаційну підготовку на першому рівні складає 24% від загального обсягу програми «Картографія, географічні інформаційні системи, дистанційне зондування Землі», на другому – 34.5% від загального обсягу програми “Картографія та географічні інформаційні системи”. Логічна послідовність розміщення освітніх компонентів зазначених освітніх програм у розроблених авторами навчальних планах, сприяють консеквентному формуванню і розвитку знань теорії, методології та практики застосування геоінформаційних систем. Визначено оптимальні форми навчальних занять на дисциплінах геоінформаційної підготовки, якими виступають лекції та практичні заняття за переважним співвідношенням годин у структурі як 1:1. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-06-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5627
10.33407/itlt.v101i3.5627 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 101 No. 3 (2024); 108-126
Информационные технологии и средства обучения; Том 101 № 3 (2024); 108-126 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 101 № 3 (2024); 108-126 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 101 ##issue.no## 3 (2024); 108-126 2076-8184 10.33407/itlt.v101i3 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5627/2257
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Eduard Bondarenko, Tetiana Dudun
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|