Record Details

THE UTILIZATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) TOOLS FOR THE DEVELOPMENT OF LISTENING SKILLS IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE UTILIZATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) TOOLS FOR THE DEVELOPMENT OF LISTENING SKILLS IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION
ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ІКТ ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК АУДІЮВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
 
Creator Bashmanivska, Liubov
Bashmanivska, Iryna
Kucheruk, Oksana
Yurchuk, Olena
Bashmanivskyi, Valerii
Башманівська, Любов
Башманівська, Ірина
Кучерук, Оксана
Юрчук, Олена
Башманівський, Валерій
 
Subject information and communication technologies (ICT)
teaching methodology
listening
listening skills
communicative competence
foreign language education
інформаційно-комунікаційні технології
методика навчання
аудіювання
аудитивні навички
комунікативна компетентність
іншомовна освіта
 
Description The article deals with the use of information and communication technologies (ICT) as an essential component in the development of listening skills among higher education learners in the process of foreign language education. It also clarifies the concept of ICT and suggests criteria for selecting ICT tools that may be applied in the development of listening skills of higher education learners as an important condition for language. Additionally, it discusses the importance of communicative competence and its role in the learners' learning process in higher education institutions. The study emphasizes the significance of listening orientation in the learning process of a foreign language and Ukrainian as a foreign language, in particular, in educational institutions. The article suggests effective ICT means for developing listening skills in foreign languages, including the use of virtual learning platforms, interactive virtual scenarios, podcasts, audiobooks, interactive tasks, speech recognition technologies, language apps, online lectures, and videos demonstrating various approaches to using ICT for the development of listening skills in higher education institutions. In addition to the aforementioned, it presents tools for developing listening skills in the process of learning Ukrainian as a foreign language in a higher education institution, contributing to the improvement of perceptual and understanding skills, pronunciation development, and vocabulary expansion, in particular, the use of audio recordings for listening to dialogues, audio books, podcasts in Ukrainian, interactive audio games; creating exercises using modern Internet platforms.The article concludes that the use of ICT in the development of students' listening skills in the process of foreign language education is a necessity today, especially in the conditions of quarantine restrictions and the full-scale war in Ukraine. It highlights that ICT tools have the potential to stimulate the improvement of communicative skills, positively impacting the organization of the entire language education process through their informativeness, reliability, visual aids, and the intensification of learning.
У статті досліджено використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій як важливої складової розвитку навичок аудіювання студентів у процесі іншомовної освіти. З’ясовано поняття «інформаційно-комунікаційні технології». Запропоновано критерії відбору засобів ІКТ, які можна застосовувати для розвитку  навичок аудіювання здобувачів вищої освіти як важливої умови мовного спілкування. Розглянуто питання комунікативної компетентності та її ролі в процесі навчання студентів у закладах вищої освіти. Акцентовано на важливості аудитивної орієнтованості під час навчання іноземної мови, зокрема української мови як іноземної, в освітніх закладах. Запропоновано ефективні засоби ІКТ для розвитку навичок аудіювання з іноземної мови, зокрема використання віртуальних навчальних платформ, інтерактивних віртуальних сценаріїв, подкастів та аудіокниг, інтерактивних завдань, технологій розпізнавання мови, мовних застосунків, онлайн-лекцій та відеоматеріалів, що демонструють різні підходи до використання ІКТ для розвитку навичок аудіювання студентів у процесі іншомовної освіти. Окрему увагу приділено вправам на розвиток навичок аудіювання із застосуванням засобів ІКТ у процесі вивчення української мови як іноземної у ЗВО, що сприяють розвитку вмінь сприймати й розуміти на слух, удосконаленню правильної вимови та розширенню словникового запасу, зокрема використання аудіозаписів для прослуховування діалогів, аудіокниг, подкастів українською мовою, інтерактивних аудіоігор; створення вправ із застосуванням сучасних інтернет-платформ. Наголошено, що використання засобів ІКТ для розвитку навичок аудіювання у студентів під час іншомовної освіти, особливо в умовах карантинних обмежень і повномасштабної війни в Україні, є необхідністю. Акцентовано, що засоби інформаційно-комунікаційних технологій потенційно можуть стимулювати до вдосконалення комунікативних умінь, позитивно впливати на організацію всього процесу мовної освіти через велику інформативність, достовірність, наочність, інтенсифікацію навчання.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-06-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5580
10.33407/itlt.v101i3.5580
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 101 No. 3 (2024); 28-41
Информационные технологии и средства обучения; Том 101 № 3 (2024); 28-41
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 101 № 3 (2024); 28-41
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 101 ##issue.no## 3 (2024); 28-41
2076-8184
10.33407/itlt.v101i3
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5580/2253
 
Rights Copyright (c) 2024 Liubov Bashmanivska, Iryna Bashmanivska, Oksana Kucheruk, Olena Yurchuk, Valerii Bashmanivskyi
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0