Record Details

THE DIGITAL FRONTIER: STRATEGIES AND TOOLS FOR CULTIVATING EDUCATIONAL-STRATEGIC COMPETENCE  FOR PRE-SERVICE TEACHERS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE DIGITAL FRONTIER: STRATEGIES AND TOOLS FOR CULTIVATING EDUCATIONAL-STRATEGIC COMPETENCE  FOR PRE-SERVICE TEACHERS
- ЦИФРОВИЙ РУБІЖ: СТРАТЕГІЇ ТА ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНО-СТРАТЕГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
 
Creator Svyrydiuk, Vira
Bodyk, Ostap
Kalinina, Larysa
Prokopchuk, Nataliya
Khrystych, Nina
Свиридюк, Віра
Бодик, Остап
Калініна, Лариса
Прокопчук, Наталія
Христич, Ніна
 
Subject pre-service teachers
educational-strategic competence
digital tools
Padlet board
MOODLE Educational Platform
German-language writing
майбутні вчителі
навчально-стратегічна компетентність
цифрові засоби
дошка Padlet
освітня платформа MOODLE
німецькомовне письмо
 
Description Digital tools constitute an integral component in the organization of contemporary foreign language environment. The incorporation of Internet technologies into the educational process stimulates the cognitive activity of learners. This article explores potential avenues for cultivating educational-strategic competence in German-language writing through the use of the MOODLE educational platform and Padlet board. The scientific novelty of the research is that overcoming barriers by pre-service teachers in using the educational platform Moodle and the Padlet board ensures the formation of educational-strategic competence in German language writing and intercultural communicative competence. The authors examine the tasks and skills associated with educational-strategic competence, aiming at enhancing the writing skills of pre-service teachers and foster further intercultural foreign language communicative competence.
A theoretical analysis of the relevant literature regarding the integration of innovative techniques into the educational process for pre-service teachers is presented. The didactic possibilities of digital tools during the production of German-language texts are investigated. The article presents metacognitive, cognitive, and communicative learning strategies based on the utilization of digital tools in detail. The authors provide detailed descriptions of language material teaching strategies within the context of intercultural communication.
The intercultural aspect of teaching strategies, which serves as a prominent regulator in the conditions of intercultural communication, is highlighted. The results of applying internet technologies in the educational foreign language process are represented through a survey, indicating their relevance and effectiveness in developing language and communication strategies, both socio-affective and linguistic. Attention is drawn to the potential for modeling foreign language socio-communicative situations through the use of digital tools.
The article emphasizes the importance of digital tools in formative and summative assessment for written skills activities. Pre-service teachers are encouraged to overcome psychological barriers to the effective implementation of innovative techniques, as digitalization is an inseparable component of contemporary society and education.
Цифрові засоби є невід’ємним компонентом в організації сучасного іншомовного середовища. Залучення інтернет-технологій до побудови освітнього процесу стимулює навчально-пізнавальну діяльність тих, хто вчиться. У статті представлено можливі шляхи формування навчально-стратегічної компетентності у письмі німецькою мовою за допомогою навчальної платформи MOODLE і дошки Padlet. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що подолання майбутніми вчителями бар’єрів у використанні навчальної платформи Moodle і дошки Padlet забезпечує формування навчально-стратегічної компетентності в німецькомовному письмі та міжкультурної комунікативної компетентності. Автори розглянули завдання і вміння навчально-стратегічної компетентності, мета якої – вдосконалити писемно-мовленнєвий процес майбутніх учителів зокрема та формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності взагалі. Здійснено теоретичний аналіз фахової літератури з питання щодо залучення інноваційних технологій в освітній процес майбутніх викладачів. Досліджено дидактичні можливості цифрових засобів під час продукування текстів німецькою мовою. У статті докладно окреслено метакогнітивні, когнітивні та комунікативні навчальні стратегії на основі використання цифрових засобів. Автори докладно описали стратегії навчання лінгвістичного матеріалу в контексті здійснення міжкультурного спілкування. Виокремлено міжкультурний аспект у навчанні стратегій, що є маркантним регулятором в умовах здійснення міжкультурної комунікації. За допомогою опитування репрезентовано результати застосування інтернет-технологій в освітньому іншомовному процесі, що є свідченням їх доцільністі та ефективності у розвитку мовно-мовленнєвих і соціально-афективних стратегій. Звертається увага на можливості моделювання іншомовної соціально-комунікативної ситуації під час застосування цифрових засобів. Фокусується увага на важливості цифрових засобів щодо виконання формувального і підсумкового контролю для писемно-мовленнєвої діяльності. Майбутні вчителі мають долати психологічні бар’єри для ефективного застосування інноваційних технологій, оскільки діджиталізація є невід’ємним складником суспільства й освіти в сучасних умовах.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-06-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5547
10.33407/itlt.v101i3.5547
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 101 No. 3 (2024); 1-14
Информационные технологии и средства обучения; Том 101 № 3 (2024); 1-14
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 101 № 3 (2024); 1-14
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 101 ##issue.no## 3 (2024); 1-14
2076-8184
10.33407/itlt.v101i3
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5547/2251
 
Rights Copyright (c) 2024 Vira Svyrydiuk, Ostap Bodyk, Larysa Kalinina, Nataliya Prokopchuk, Nina Khrystych
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0