EDUCATIONAL SOFTWARE AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE: STUDENTS' EXPERIENCES AND INNOVATIVE SOLUTIONS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
EDUCATIONAL SOFTWARE AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE: STUDENTS' EXPERIENCES AND INNOVATIVE SOLUTIONS
ОСВІТНЄ ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ: ДОСВІД СТУДЕНТІВ ТА ІННОВАЦІЙНІ РІШЕННЯ |
|
Creator |
Annuš, Norbert
Аннуш, Норберт |
|
Subject |
artificial intelligence
educational software educational platforms learning tools innovation automated education штучний інтелект освітнє програмне забезпечення освітні платформи засоби навчання інновації автоматизована освіта |
|
Description |
The digitisation of education systems has been a growing trend in recent years. Artificial intelligence (AI) enables the development of new educational software that can even create adaptive - personalised learning plans for students. Such new software can be invaluable for improving the efficiency of the educational process, improving communication between teachers and students, and facilitating a better understanding of educational material. It is therefore important to make use of the tools already available in the educational process. Alongside teachers, students are the ones who are an integral part of the educational process and it is they who become active users of this software. The aim of our research is to assess students' interest in educational software. The study involved a quantitative survey involving a total of 500 students from different educational institutions covering primary, secondary and higher education, as well as Generation Z and Alpha. The survey gave students an insight into the concept of artificial intelligence. In addition to the openness to educational software, our study investigated the relationship between the students' attitudes towards artificial intelligence and their previous use of educational software. Our results show that students are keen to use educational software, and the majority are open to using artificial intelligence-based educational software. Our conclusions point to the need for educators to implement these software in their pedagogical practice whenever possible when shaping future teaching methods. Therefore, based on international literature, this study presents 15 educational software solutions that, through their intelligent features, accelerate and simplify the teaching process while supporting differentiated and more personalized education. The aim of this study is therefore to familiarise the reader with the potential of educational software and to encourage educational institutions and teachers to use this type of software on a daily basis.
За останні роки основною тенденцію розвитку систем освіти стає цифровізація. Штучний інтелект (ШІ) дозволяє розробляти нове освітнє програмне забезпечення, яке може створювати адаптивно-персоналізовані навчальні плани для студентів. Таке нове програмне забезпечення може мати неоціненне значення для підвищення ефективності навчального процесу, покращення комунікації між викладачами та студентами, а також сприяти кращому розумінню навчального матеріалу. Тому важливо використовувати вже наявні інструменти в освітньому процесі. Поряд з викладачами студенти є невід'ємною частиною освітнього процесу, і саме вони стають активними користувачами цього програмного забезпечення. Мета нашого дослідження - оцінити зацікавленість студентів в освітньому програмному забезпеченні. Під час дослідження було проведено кількісне опитування, у якому взяли участь 500 студентів з різних навчальних закладів початкової, середньої та вищої освіти, представники покоління Z та Alpha. Опитування виявило уявлення студентів про концепцію штучного інтелекту. Крім відкритості навчального програмного забезпечення, був досліджений зв'язок між ставленням студентів до штучного інтелекту та їх досвідом з використання освітнього програмного забезпечення. Результати дослідження показують, що студенти зацікавлені у використанні освітнього програмного забезпечення, і більшість з них відкриті до використання освітнього програмного забезпечення на основі штучного інтелекту. Було зроблено висновок, що викладачі мають враховувати впровадження такого програмного забезпечення у своїй педагогічній практиці під час формування майбутніх методів викладання. Крім цього, на основі проведеного аналізу міжнародної наукової літератури представлено 15 освітніх програмних рішень, які завдяки своїм інтелектуальним функціям прискорюють і спрощують процес навчання, водночас підтримуючи диференційовану та більш персоналізовану освіту. Метою проведеного аналізу є ознайомлення читача з потенціалом освітнього програмного забезпечення та заохочення навчальних закладів і вчителів до щоденного використання цього типу програмного забезпечення. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-06-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5479
10.33407/itlt.v101i3.5479 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 101 No. 3 (2024); 200-226
Информационные технологии и средства обучения; Том 101 № 3 (2024); 200-226 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 101 № 3 (2024); 200-226 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 101 ##issue.no## 3 (2024); 200-226 2076-8184 10.33407/itlt.v101i3 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5479/2262
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Norbert Annuš
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|