Self-regulation in the training of students with developmental delays
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/729144/
https://e-journals.ku.lt/journal/TBB/article/2157/info 10.15181/tbb.v74i2.1370 |
|
Title |
Self-regulation in the training of students with developmental delays
Саморегуляція у навчанні учнів із затримкою психічного розвитку |
|
Creator |
Prokhorenko, Lesya
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
The article presents the concept of self-regulation which is based on social cognitive theory of self and identity. The study involves the self-integration and specialization of psychological knowledge of subject-activity theory, structural and functional specificity of self-learning of students with developmental delays, improvement of self-interpretation of mental activity of a student in the learning process. In given conditions teaching self-regulation to students with developmental delays is considered as an act of «trial and error» analysis of conditions, the task of understanding the existing knowledge assumptions (hypotheses), thinking and planning meaningful actions and focused management of substantive actions within integrated system of effective actions and operations, including cognitive processes.
У статті введено поняття саморегуляції, яке базується на соціально-когнітивній теорії особистісної ідентичності. Дослідження передбачає самоінтеграцію та спеціалізацію психологічних знань з предметно-діяльнісної теорії, структурно-функціональної специфіки самонавчання учнів із затримкою розвитку, удосконалення самоінтерпретації розумової діяльності учня в процесі навчання. У даних умовах навчання саморегуляції учнів із затримкою розвитку розглядається як акт «проб і помилок» аналізу умов, завдання усвідомлення наявних знань припущень (гіпотез), мислення та планування осмислених дій та цілеспрямованого керування предметними діями. в рамках цілісної системи ефективних дій і операцій, у тому числі пізнавальних процесів. |
|
Publisher |
Klaipėdos universitetas
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/729144/1/Self-regulation%20in%20the%20training%20of%20students%20with%20developmental%20delays.pdf
- Prokhorenko, Lesya (orcid.org/0000-0001-5037-0550 <http://orcid.org/0000-0001-5037-0550>) (2016) Self-regulation in the training of students with developmental delays Tiltai, 2 (74). pp. 115-123. ISSN 1392-3137 10.15181/tbb.v74i2.1370 |
|