Мобільний застосунок як актуальний засіб навчання в умовах воєнного стану
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/736385/
https://newinception.com.ua/index.php/newinception/article/view/98 |
|
Title |
Мобільний застосунок як актуальний засіб навчання в умовах воєнного стану
Mobile application as a current educational tool in the conditions of martial state |
|
Creator |
Онопрієнко, Оксана Володимирівна
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Мета статті. Презентується досвід створення контенту для мобільного застосунку як засобу навчання молодших школярів математики під час війни. Методологія. Застосовано методи системного аналізу психологічної і педагогічної літератури, державних і нормативних документів з проблеми дослідження; індукції і дедукції, абстрагування і конкретизації, порівняння, що дали можливість розкрити методологічні та методичні засади дослідження. Наукова новизна. Обґрунтовано необхідність розроблення навчальних матеріалів, що допоможуть організувати навчання дітей в умовах війни. Подано результати дослідження стану організації освітнього процесу в кінці 2021/2022 навчального року, який засвідчив недостатнє забезпечення учнів засобами навчання. Описано участь у міжнародному проєкті «Навчаю – не чекаю», у межах якого створено мобільний застосунок для навчання молодших школярів математики. Розкрито дидактичні принципи і методичні засади створення навчального контенту для мобільного застосунку. Подано психологічні орієнтири для розроблення матеріалів, прийнятних для онлайн навчання. Висновки. Проведене дослідження дало змогу дійти висновку про актуальність створення цифрових ресурсів, які доповнюють звичні засоби навчання, а в умовах воєнного стану їх замінюють. Мобільний застосунок «Вивчаю – не чекаю», створений на основі дидактичних принципів і психологічних орієнтирів, в умовах воєнного стану забезпечить підтримку освітнього процесу та його неперервність. Це дозволить вчасно, достовірно й комплексно виявити динаміку розвитку молодшого школяра, сприятиме підвищенню мотивації та інтересу учнів до навчання, збагатить практику діяльності вчителя, позитивно вплине на якість освітніх послуг. The purpose of the article. The experience of creating content for a mobile application as a means of teaching mathematics to junior high school students during the war is presented. Methodology. Methods of systematic analysis of psychological and pedagogical literature, state and normative documents on the research problem are applied; inductions and deductions, abstraction and concretization, comparisons that made it possible to reveal methodological and methodical principles of research. Scientific novelty. The need to develop educational materials that will help organize the education of children in war conditions is substantiated. The results of the study of the state of the organization of the educational process at the end of the 2021/2022 academic year are presented, which proved the insufficient provision of students with teaching aids. Participation in the international project " I study - I don't wait" is described, within the framework of which a mobile application was created for teaching mathematics to younger schoolchildren. Didactic principles and methodical principles of creating educational content for a mobile application are revealed. Psychological guidelines for the development of materials suitable for online learning are presented. Conclusions. The conducted research made it possible to come to a conclusion about the relevance of creating digital resources that complement the usual means of education, and in the conditions of martial law they replace them. The mobile application "I study - I don't wait", created on the basis of didactic principles and psychological guidelines, will ensure the support of the educational process and its continuity in the conditions of martial law. This will make it possible to timely, reliably and comprehensively identify the dynamics of the young learner’s development, contribute to increasing pupils’ motivation and interest in learning, enrich the teacher’s practice, and have a positive effect on the quality of the educational services. |
|
Publisher |
Редакційно-видавничий відділ НУЧК імені Т.Г. Шевченка
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/736385/1/Onopriienko_2022.pdf
- Онопрієнко, Оксана Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0301-1392 <http://orcid.org/0000-0002-0301-1392>) (2022) Mobile application as a current educational tool in the conditions of martial state New Inception, 3-4 (9-10). pp. 13-21. ISSN 2710-5369 |
|