Reflexive competitiveness as a principle of professional education
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/740881/
https://ispp.org.ua/2021/02/23/political-and-economic-self-constitution-2018/ |
|
Title |
Reflexive competitiveness as a principle of professional education
Рефлексивна конкурентоспроможність як принцип професійної освіти |
|
Creator |
Naidonov, M. I.
Grigorovska, L. I. Naidonova, L.A. |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Technological progress of the last decades and rapid development of robotic science make and will continue making labor market more and more competitive. Determined by noticeable shifts in the structure of professions that took place during one human generation, the predicted decrease in the economy’s demand for human resources designates new factors of success of man’s professional self-constitution: an ability to respond quickly and creatively to changes, to act in uncertain situations and an ability to develop oneself and keep learning throughout the entire course of one’s life. Promotion of competitiveness becomes the main assignment of professional training. However, competitiveness and preparedness must be civilized, i.e. balanced by preparedness for matched cooperation, realization of commonality, and promotion of sustainable development for entire labor market system.
Технологічний прогрес останніх десятиліть та стрімкий розвиток робототехніки розвиток робототехніки роблять і будуть продовжувати робити ринок праці все більш і більш конкурентним. Визначене помітними зрушеннями в структурі професій, що відбулися протягом одного людського покоління, прогнозоване зменшення професій, що відбулися протягом одного людського покоління, прогнозоване зниження попиту економіки на людські ресурси позначає нові фактори успіху та професійної самореалізації людини професійного самоконституювання людини: здатність швидко і творчо реагувати на зміни, діяти в творчо реагувати на зміни, діяти в невизначених ситуаціях, здатність до саморозвитку та постійного навчання впродовж усього життя. саморозвиватися та навчатися впродовж усього життя. Сприяння підвищенню конкурентоспроможності стає основним завданням професійної підготовки. Однак конкурентоспроможність і готовність мають бути цивілізованими, тобто врівноваженими готовністю до узгодженої співпраці, усвідомлення спільності та сприяння сталому розвитку всієї системи ринку праці. сталого розвитку всієї системи ринку праці. |
|
Publisher |
TPM-Edizioni
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/740881/1/REFLEXIVE%20COMPETITIVENESS%20AS%20A%20PRINCIPLE%20OF%20PROFESSIONAL%20EDUCATION.pdf
- Naidonov, M. I. (orcid.org/0000-0002-3833-8643 <http://orcid.org/0000-0002-3833-8643>), Grigorovska, L. I. (orcid.org/0000-0002-1436-5719 <http://orcid.org/0000-0002-1436-5719>) and Naidonova, L.A. (orcid.org/0000-0002-1222-295X <http://orcid.org/0000-0002-1222-295X>) (2018) Reflexive competitiveness as a principle of professional education In: Political and Economic Self-Constitution: Citizenship Activity and Education. Proceedings of the VI international scientific and practical seminar, Olsztyn, Poland, June 5th, 2018 . TPM-Edizioni, c. Padova, Italy, pp. 25-28. ISBN 978-88-97578-15-2 |
|