Educational applications of emotional intelligence for individuals with autism spectrum disorder
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740956/
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/11649 |
|
Title |
Educational applications of emotional intelligence for individuals with autism spectrum disorder
Застосування емоційного інтелекту в освіті для осіб із розладом аутистичного спектру |
|
Creator |
Omelchenko, Iryna
Kobylchenko, Vadym Dushka, Alla Suprun, Hanna Moiseienko, Iryna |
|
Subject |
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
|
|
Description |
The relevance of the study stems from the urgent need for a modern understanding and effective work with people with autism spectrum disorder (ASD). Autism significantly affects the social skills, emotional development, and perception of the world of this special group. In the modern clinical context, the use of emotional intelligence (EI) is becoming a priority for optimal work with this audience. The study aims to develop and test an application for the development of emotional intelligence in people with ASD. The study takes into account an individualised approach, adapting tasks to different levels of cognitive development. Parents and relatives of children with ASD can use the app as a tool for additional development of emotional skills at home. Technological developers can find innovative approaches to creating solutions for people with ASD in the app. The findings of the study may be of interest to psychologists, educators, and organisations that provide psychosocial and educational support to this group. The study's main limitations include the limited number of participants and the lack of long-term follow-up. The findings can serve as a basis for further research and the development of new approaches to working with this special group. In the future, it is important to investigate how different forms of EI-based therapies can affect specific aspects of emotional development in children and adults with ASD. The possibility of integrating EI into existing therapeutic approaches and programmes is also an area for further research aimed at developing more comprehensive clinical intervention strategies.
Актуальність дослідження випливає з гострої потреби в сучасному розумінні та ефективній роботі з людьми з розладом спектру аутизму (РАС). Аутизм значно впливає на соціальні навички, емоційний розвиток і сприйняття світу цієї особливої групи. У сучасному клінічному контексті використання емоційного інтелекту (EI) стає пріоритетом для оптимальної роботи з цим аудиторії. Дослідження спрямоване на розробку та тестування програми для розвитку емоційного інтелекту у людей з РАС. У навчанні враховується індивідуальний підхід, адаптація завдання до різних рівнів пізнавального розвитку. Батьки та родичі дітей з РАС можуть використовувати додаток як інструмент для додаткового розвитку емоційних навичок вдома. Технологічні розробники можуть знайти в додатку інноваційні підходи до створення рішень для людей з РАС. Висновки. Дослідження може бути цікавим для психологів, педагогів та організацій, які надають психосоціальну допомогу та освітню підтримку цій групі. Основні обмеження дослідження включають обмежену кількість учасників і відсутність тривалого спостереження. Отримані дані можуть стати основою для подальших досліджень та розробки нових підходів до роботи з цією спеціальною групою. У майбутньому так і є важливо дослідити, як різні форми терапії на основі ЕІ можуть впливати на конкретні аспекти емоційного розвитку дітей і дорослих з РАС. Можливість інтеграції ЕІ в існуючі терапевтичні підходи та програми також є областю для подальших досліджень, спрямованих на розвиток більш комплексні стратегії клінічного втручання. |
|
Publisher |
Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740956/1/11649%2B%2BOmelchenko%2Bet%2Bal.%2B%2BEDUCATIONAL%2BAPPLICATIONS%2BOF%2BEMOTIONAL%2BINTELLIGENCE%2BFOR%2BINDIVIDUALS%2BWITH%2BAUTISM%2BSPECTRUM%2BDISORDER.pdf
- Omelchenko, Iryna (orcid.org/0000-0002-4698-0273 <http://orcid.org/0000-0002-4698-0273>), Kobylchenko, Vadym (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>), Dushka, Alla (orcid.org/0000-0003-0805-7813 <http://orcid.org/0000-0003-0805-7813>), Suprun, Hanna (orcid.org/0000-0003-3282-7603 <http://orcid.org/0000-0003-3282-7603>) and Moiseienko, Iryna (orcid.org/0000-0003-3642-3331 <http://orcid.org/0000-0003-3642-3331>) (2024) Educational applications of emotional intelligence for individuals with autism spectrum disorder Revista Conhecimento & Diversidade, 16 (42). pp. 130-145. ISSN 2237-8049 |
|