Record Details

Проблема формування готовності учнів до профільного самовизначення в умовах Нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740951/
https://lib.iitta.gov.ua/740085/
 
Title Проблема формування готовності учнів до профільного самовизначення в умовах Нової української школи
The problem of forming students' readiness for professional self-determination in the conditions of the New Ukrainian School
 
Creator Охріменко, З.В.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Зважаючи на те, що відповідно до нормативних документів учні дев’ятих класів загальноосвітніх навчальних закладів мають чітко визначитись з подальшою освітньою траєкторією, в освітньому процесі активізується проблема оновлення шкільної профорієнтації, як потужного засобу підтримки особистості на етапі профільного і професійного самовизначення. Метою статті є обґрунтування актуальності профорієнтаційного супроводу учнів в умовах реформування старшої профільної школи. Для реалізації мети статті виокремлено суперечності профільного самовизначення учнів, окреслено роль профорієнтації в формуванні готовності учнів до профільного і професійного самовизначення. Визначено, що найбільш доцільною формою профорієнтації в умовах обмеженого доступу до профорієнтаційних послуг є профорієнтаційний супровід учнів. Підкреслено, що науково обґрунтований, цілеспрямований, доступний профорієнтаційний супровід учнів на всіх етапах навчання у закладах загальної середньої освіти, відповідно до вікових особливостей і потреб особистості, буде безпосередньо впливати на ефективність реформи Нова українська школа у старшій профільній школі.
Taking into account the fact that, according to normative documents, students of the ninth grade of general educational institutions must clearly determine their further educational trajectory, the problem of updating school career guidance as a powerful means of personal support at the stage of profile and professional self-determination is being activated in the educational process. The purpose of the article is to substantiate the relevance of career orientation support for students in the conditions of reforming the senior professional school. To realize the goal of the article, the contradictions of students' profile self-determination are singled out, the role of vocational guidance in shaping students' readiness for profile and professional self-determination is outlined. It was determined that the most expedient form of career guidance in conditions of limited access to career guidance services is career guidance of students. It is emphasized that scientifically based, targeted, accessible career guidance support for students at all stages of education in general secondary education institutions, in accordance with age characteristics and individual needs, will directly affectthe effectiveness of the New Ukrainian School reform in senior specialized schools.
 
Publisher Видавничий дім «Освіта»
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740951/1/Ohrimenko_SPECIALIZED_2024.pdf
- Охріменко, З.В. (orcid.org/0000-0001-7217-100X <http://orcid.org/0000-0001-7217-100X>) (2024) The problem of forming students' readiness for professional self-determination in the conditions of the New Ukrainian School In: Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів . Видавничий дім «Освіта», м. Київ, Україна, pp. 144-147. ISBN 978-966-983-476-8