Record Details

Феномен професійно-цифрової культури викладача майбутніх учителів у національній вищій школі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740933/
https://lib.iitta.gov.ua/740918/
 
Title Феномен професійно-цифрової культури викладача майбутніх учителів у національній вищій школі
The phenomenon of the professional and digital culture of the teacher of future teachers in the national higher education institution
 
Creator Кучерявий, О.Г.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Автором розкрито феном пройесійно-цифрової культури майбутнього викладача закладу вищої педагогічної освіти. До його основних цілісних характеристик належать такі: емерджентність по відношенню до структурних компонентів діади – педагогічного і цифрового; спроможність активізувати й стимулювати перетворення освітньо-цифрового середовища в джерело творчої організації професійного становлення і цілісного розвитку майбутніх викладачів, культивувати при цьому наступність в опануванні ними цінностями національної й світової культури, україноцентричні ідеї націєтворчості, безпеки і соборності держави; ціннісно-змістова і ціннісно-смислова налаштованість на олюднення, одухотворення і опочуттєвлення професійної підготовки і фахової діяльності з використанням цифрових технологій; гуманістично-патріотична спрямованість на національно значущу активність в соціумі в умовах його цифровізації й боротьби з екзистенційними викликами; культуросистемна здатність виступати в ролі формоутворюючого механізму детермінації, регуляції й оновлення професійної підготовки, самопідготовки й фахової педагогічної діяльності; прогностична зорієнтованість на шляхи і способи самоорганізації кар’єрного зростання в освітньо-цифровому бутті на основі самотворчості й професійної творчості; аксіологічна готовність забезпечувати інноваційний рух в освітньо-цифровому просторі, культуротворчість у процесі й за результатами наукового пошуку студентів та їх викладачів. Перераховані й інші цілісні характеристики зазначеного феномена є потенційно можливими надбаннями аксіо-акмеологічної культуросфери особистості педагога (вихователя, вчителя, викладача ЗВО).
The author revealed the background of pro-sessional and digital culture of the future teacher of the institution of higher pedagogical education. Its main holistic characteristics include the following: emergentity in relation to the structural components of the dyad – pedagogical and digital; the ability to activate and stimulate the transformation of the educational and digital environment into a source of creative organization of professional formation and holistic development of future teachers, while cultivating continuity in their mastery of the values of national and world culture, Ukrainian-centric ideas of nation-building, security and the unity of the state; value-content and value-meaning orientation to humanize, spiritualize and sensitize professional training and professional activity with the use of digital technologies; humanistic-patriotic focus on nationally significant activity in society in the conditions of its digitalization and struggle with existential challenges; cultural-systemic ability to act as a form-forming mechanism of determination, regulation and renewal of professional training, self-training and professional pedagogical activity; prognostic orientation on the ways and methods of self-organization of career growth in the educational and digital world based on self-creation and professional creativity; axiological readiness to provide innovative movement in the educational and digital space, cultural creativity in the process and according to the results of scientific research of students and their teachers. The listed and other holistic characteristics of the mentioned phenomenon are potentially possible assets of the axio-acmeological cultural sphere of the personality of the pedagogue (educator, teacher, teacher of secondary education).
 
Publisher ТОВ «Юрка Любченка»
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740933/1/%D0%9A%D1%83%D1%87%D0%B5%D1%80%D1%8F%D0%B2%D0%B8%D0%B9_%D0%9E%D0%93_%D0%97%D0%B1.%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84._%D0%A0%D0%9F%D0%9A%D0%9C%D0%A4_2024.pdf
- Кучерявий, О.Г. (orcid.org/0000-0001-5469-0949 <http://orcid.org/0000-0001-5469-0949>) (2024) The phenomenon of the professional and digital culture of the teacher of future teachers in the national higher education institution In: Розвиток професійної культури майбутніх фахівців: виклики, досвід, стратегії, перспективи [Електронний ресурс] : зб. матеріалів VІ Всеукр. наук.-прак. конф. . ТОВ «Юрка Любченка», м. Київ, Україна, pp. 80-83. ISBN 978-617-7221-98-1