Record Details

Сучасний загальноосвітній ліцей України – науково-освітній майданчик розвитку творчо обдарованої особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740877/
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/28_57_2024/Pedagogy/Bulletin_28_57_Pedagogika_Chyzhevskyi.pdf
10.58442/2218‐7650‐2024‐28(57)‐212‐257
 
Title Сучасний загальноосвітній ліцей України – науково-освітній майданчик розвитку творчо обдарованої особистості
A modern comprehensive lyceum of Ukraine scientific and educational platform for the development of a creatively gifted personality
 
Creator Чижевський, Борис Григорович
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті узагальнено й окреслено рівень, специфіку та напрями розвитку сучасного загальноосвітнього ліцею та ліцею-інтернату України, як науково-освітнього майданчику розвитку творчо обдарованої особистості дитини, учня, учителя, керівника школи.
В умовах воєнного стану, нових економічних та соціальних відносин, реформ, тансформацій, змін, необхідності післявоєнної відбудови, відродження, відновлення і утвердження української освіти і культури виникає проблема узагальнення та осмислення розвитку загальноосвітніх ліцеїв та ліцеїв-інтернатів. Творча діяльність ліцеїв та ліцеїв-інтернатів незалежно віти типу, статусу, структури, підпорядкування, форми власності, місця розташування повинна сприяти розв’язанню основних сусперечностей між бажаннями, планами творчо обдарованої особистості та вимогами суспільства і держави щодо забезпечення рівня і мінімального стандарту освіти, а також критеріями і темпами розвитку обдарованої, талановитої, кмітливої, допитливої особистості дитини та учня з врахуванням їхньої вмотивованості, задатків, можливостей, потреб, прав, свобод, здібностей, обдарувань, інтересів, інтелектуальних, психологічних, вікових, біологічних та фізіологічних особливостей.
За тридцять років державного суверинітету України ліцеї та ліцеїінтернати переживають п’ятий етап свого становлення та утвердження. Розвиток загальноосвітніх ліцеїв та ліцеїв-інтернатів України відбувається внаслідок творчих пошуків науковців, освітян, педагогічних колективів на основі аналізу і осмисленого використання власного та зарубіжного історичного досвіду, практики роботи шкіл з поглибленим вивченням ряду предметів, профільних шкіл, опорних закладів освіти, спроможних шкіл, вирішення проблем диференційованого та індивідуального навчання, а також діяльності шкіл-гімназій, гімназій, гімназій-інтернатів, колегіумів, шкілліцеїв, ліцеїв та ліцеїв-інтернатів.
На стабільність та темпи розвику ліцеїв та ліцеїв-інтернатів впливають не тільки жорстокі реалії війни, пандемії, епідемій, а й трансформаційні соціально-економічні, політичні процеси децентралізації, територіальноадміністративної реформи, дерегуляції та умови і закономірності діяльності територіальним спільнот (об’єднань), районів, областей з урахуванням нового територіального устрою сучасної України. Особливо актуальною зазначена проблема є в умовах децентралізації, зміни територіального устрою та дерегуляції. Децентралізація розглядається як законодавчо закріплена передача на місцевий рівень, у тому числі і на рівень ліцеїв та ліцеїв-інтернатів відповідних прав, посильних повноважень, свобод, зобов’язань переданих державою та підкріплених коштами, кадрами, підручниками, методичними посібниками, збірниками задач, ресурсами та відповідальністю.
Стрімкі процеси євроінтеграції спонукають також науковців та педагогічних працівників ліцеїв та ліцеїв-інтернатів проводити активні дослідження та практичні розробки стосовно визначення концепції, стратегій, доктрин, змісту й стандарту освіти, спільних векторів і площин розвитку школи та узгодження співвідношення відповідності вітчизняної, національної та загальноєвропейської політики щодо подальшого розвитку повної загальної середньої освіти.
Ліцеї та ліцеї-інтернати мають більший діапазон та можливості для пошуків, творчості з питань визначення змісту та стандарту освіти, організації навчально-виховного процесу на всіх освітніх рівнях, шляхів та можливостей отримання дітьми та учнями якісних наукових знань в умовах посилення відповідальності за прийняті рішення та отримані результати. Акцент зміщується в площину реального забезпечення розвитку кожного учасника навчально-виховного процесу у відповідності із індивідуальною освітньою трактерією напруженого, інтенсивного навчання та праведної, щиросердної, доброчинної праці.
Саме на такий державницько-демократичний підхід зорієнтоване науково-освітнє законодавство та нормативно-правові акти України в аспекті оновлення, створення, утвердження та реалізації діяльності сучасних ліцеїв та ліцеїв-інтернатів. З духовної, моральної, правової, політичної, соціальної, економічної, інформаційної та юридичної точок зору законодавчі вимоги, стосовно місця, значення і ролі ліцеїв та ліцеїв-інтернатів в державносуспільному житті країни, базуються на основі Конституції України, законодавства, нормативно-правових актів, напрацьованих програм, доктрин, стратегій, концепцій, планів розвитку науково-освітньої сфери та кожного конкретного закладу освіти зокрема.
У зазначеній роботі розглядаються основні напрями розвитку загальноосвітніх ліцеїв та ліцеїв-інтернатів як науково-освітніх майданчиків розвитку творчо обдарованої особистості дитини, учня, учителя, керівника школи, напрями підготовки учителів, вихователів, соціальних педагогів, психологів до роботи із здібними, обдарованими, талановитими дітьми та учнями, а також необхідність навчання, стажування, вирощування, підвищення кваліфікації педагогічних працівників в системі вищої та післядипломної педагогічної освіти на засадах оновлення дидактичного, методичного інструментарію та діяльності методичної служби.
The article summarizes and outlines the level, specificity and directions of development of the modern general education lyceum and boarding lyceum of Ukraine as a scientific and educational platform for the development of a creatively gifted child, student, teacher, school leader.
In the context of martial law, new economic and social relations, reforms, transformations, changes, and the need for post-war reconstruction, revival, restoration, and consolidation of Ukrainian education and culture, the problem of generalizing and comprehending the development of general education lyceums and boarding schools arises. The creative activity of lyceums and boarding schools, regardless of their type, status, structure, subordination, form of ownership, or location, should contribute to resolving the main contradictions between the desires and plans of a creatively gifted person and the requirements of society and the state to ensure the level and minimum standard of education, as well as the criteria and pace of development of a gifted, talented, intelligent, inquisitive child and student, taking into account their motivation, inclinations, capabilities, needs, rights, freedoms, abilities, talents, interests, intellectual, psychological, age, biological and physiological characteristics.
Over the thirty years of Ukraine's state sovereignty, lyceums and boarding schools have been experiencing the fifth stage of their formation and establishment. The development of general education lyceums and boarding lyceums in Ukraine is the result of creative searches of scientists, educators, and teaching staff based on the analysis and meaningful use of national and foreign historical experience, and the practice of schools with in-depth study of a number of subjects, specialized schools, hub educational institutions, capable schools, solving problems of differentiated and individualized education, as well as the activities of gymnasiums, gymnasiums, boarding schools, colleges, lyceums, lyceums and boarding schools.
The stability and pace of development of lyceums and boarding schools are affected not only by the brutal realities of war, pandemics, and epidemics, but also by the transformational socio-economic and political processes of decentralization, territorial and administrative reform, deregulation, and the conditions and patterns of activity of territorial communities (associations), districts, and regions, taking into account the new territorial structure of modern Ukraine. This problem is particularly relevant in the context of decentralization, changes in the territorial structure and deregulation. Decentralization is seen as a legally enshrined transfer to the local level, including the level of lyceums and boarding schools, of relevant rights, powers, freedoms, and obligations transferred by the state and supported by funds, personnel, textbooks, methodological guides, task books, resources, and responsibilities.
Rapid processes of European integration also encourage scientists and pedagogical staff of lyceums and boarding lyceums to conduct active research and practical development to define the concept, strategies, doctrines, content and standard of education, common vectors and planes of school development and to coordinate the ratio of compliance of domestic, national and European policies for the further development of complete general secondary education.
Lyceums and boarding lyceums have a wider range and opportunities for research and creativity in determining the content and standard of education, organizing the educational process at all educational levels, ways and opportunities for children and students to obtain quality scientific knowledge in the context of increased responsibility for decisions and results.The emphasis is shifting to the real development of each participant in the educational process in accordance with the individual educational tract of hard, intensive study and righteous, sincere, charitable work.
It is this state-democratic approach that is the focus of Ukraine's scientific and educational legislation and regulations in terms of updating, creating, establishing and implementing the activities of modern lyceums and boarding schools. From a spiritual, moral, legal, political, social, economic, informational and legal point of view, the legislative requirements regarding the place, importance and role of lyceums and boarding schools in the state and social life of the country are based on the Constitution of Ukraine, legislation, regulations, programs, doctrines, strategies, concepts, plans for the development of the scientific and educational sphere and each specific educational institution in particular.
This work examines the main directions of development of general education lyceums and boarding lyceums as scientific and educational platforms for the development of a creatively gifted child, pupil, teacher, school leader, areas of training teachers, educators, social workers, psychologists to work with capable, gifted, talented children and pupils, as well as the need for training, internships, cultivation, and professional development of pedagogical staff in the system of higher and postgraduate pedagogical education on the basis of updating didactically.
 
Publisher Університет менеджменту освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740877/1/%D0%A7%D0%B8%D0%B6%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%91%D0%93.pdf
- Чижевський, Борис Григорович (orcid.org/0000‐0002‐7878‐1180 <http://orcid.org/0000‐0002‐7878‐1180>) (2024) A modern comprehensive lyceum of Ukraine scientific and educational platform for the development of a creatively gifted personality Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки». pp. 212-257. ISSN 2218-7650
10.58442/2218‐7650‐2024‐28(57)‐212‐257