Record Details

Щодо питання змісту понять «читання з розумінням» та «читацька грамотність»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740875/
https://undip.org.ua/library/kompetentnisno-oriientovane-navchannia-vyklyky-ta-perspektyvy-zbirnyk-tez-iv-vseukrainskoi-naukovo-praktychnoi-internet-konferentsii/
 
Title Щодо питання змісту понять «читання з розумінням» та «читацька грамотність»
Regarding the issue of the content of the concepts "reading comprehension" and "reading literacy"
 
Creator Фідкевич, Олена Львівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У тезах розглянуто сутність понять "читання з розумінням" та "читацька грамотність". Проаналізовано державні освітні документи, у яких вони репрезентовані. Зроблено висновок, що «читання з розумінням» є більш вузьким поняттям, чим «читацька грамотність», яка по суті є ключовою компетентністю, а читання з розумінням – одним із її умінь.
"Читання з розумінням" у взаємодії з іншими наскрізними компетентностями є підгрунтям формування компетентного читача/читачки.
The theses examine the essence of the concepts of "reading comprehension" and "reading literacy". State educational documents in which they are represented were analyzed. It was concluded that "reading comprehension" is narrower the concept of "reading literacy", which is essentially key competence, and reading comprehension is one of her skills.
"Reading with understanding" in interaction with other end-to-end competences is the basis for the formation of a competent reader.
 
Publisher Видавничий дім «Освіта»
 
Date 2024
 
Type Book Section
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740875/1/Zbirnyk_tez_viddil_susp_2024_ost%20p99-102.pdf
- Фідкевич, Олена Львівна (orcid.org/0000-0003-3294-915X <http://orcid.org/0000-0003-3294-915X>) (2024) Regarding the issue of the content of the concepts "reading comprehension" and "reading literacy" In: Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІV Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи», Київ, 21 березня 2024 р. . Видавничий дім «Освіта», м. Київ, Україна, pp. 99-102. ISBN 978-966-983-519-2