Record Details

Підвищення якості підготовки майбутніх фахівців із використанням віртуальних навчальних комплексів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738704/
http://journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/377
10.52256/2710-3560.97.2023.97.05
 
Title Підвищення якості підготовки майбутніх фахівців із використанням віртуальних навчальних комплексів
Improving the quality of training of future specialists using virtual educational complexes
 
Creator Гуржій, А.М.
Радкевич, В.О.
Пригодій, Микола Анатолійович
 
Subject 004.4 Software
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Інженерна освіта змінюється під впливом широкого запровадження різноманітних цифрових систем. Цифровізація все частіше стає центральним питанням удосконалення інженерної освіти. Водночас відкриваючи значні перспективи, це також потребує додаткової підготовки викладачів та майбутніх фахівців. В умовах збільшення тиску на бюджети та стандартизації віртуальні навчальні комплекси створюють інноваційні методи організації навчання. Віртуальна реальність має переваги для майбутніх фахівців та викладачів, надаючи економічно ефективне, територіально незалежне, індивідуальне, стандартизоване та повторювальне навчання. Повторення є важливим компонентом підвищення якості інженерної освіти на основі встановлення великої кількості синаптичних зв’язків нової навчальної інформації з наявним досвідом. Віртуальні навчальні комплекси дають змогу майбутнім фахівцям одночасно обробляти отриману інформацію з різних позицій (замовника, користувача, контролера тощо). Хоча віртуальні навчальні комплекси не є панацеєю, вони є потужним освітнім інструментом для досягнення певної мети навчання, і їхнє упровадження в процес навчання зростає в усьому світі. Майбутнє віртуальних навчальних комплексів полягає у їхній постійній інтеграції у навчальні програми та в системи технологічних розробок, які дають змогу спільно впроваджувати інженерний досвід. Це сприятиме підвищенню якості інженерної освіти незалежно від географії та змінить інженерно-технологічну підготовку фахівців майбутнього. Було обґрунтовано структуру та методику створення віртуальних навчальних комплексів для підвищення якості інженерної освіти. Здійснено огляд ресурсів, які дозволяють викладачам створювати, а майбутнім фахівцям використовувати віртуальні навчальні комплекси. У статті представлені ідеї щодо підвищення якості навчання на основі закріплення навчальної інформації шляхом її повторного опрацювання з різних джерел та різними способами. Зроблено висновок про необхідність удосконалення освітнього процесу із застосуванням цифрових технологій.
Engineering education is changing under the influence of the widespread adoption of various digital systems. Digitization is increasingly becoming a central issue for improving engineering education. While opening significant prospects, it also requires additional training of teachers and future specialists. In the conditions of increasing pressure on budgets and standardization, virtual educational complexes create innovative methods of training organization. Virtual reality has advantages for future professionals and educators by providing cost-effective, spatially independent, individualized, standardized and repetitive learning. Repetition is an important component of improving the quality of engineering education based on the establishment of a large number of synaptic connections of new learning information with existing experience. Virtual training complexes allow future specialists to simultaneously process the information received from different positions (customer, user, controller, etc.). Although virtual learning complexes are not a panacea, they are a powerful educational tool for achieving a specific learning goal, and their adoption in the learning process is increasing worldwide. The future of virtual learning complexes lies in their continuous integration into educational programs and technological development systems that enable collaborative engineering experience. This will contribute to the improvement of the quality of engineering education regardless of geography and will change the engineering and technological training of future specialists. The structure and methodology of creating virtual educational complexes for improving the quality of engineering education were substantiated. An overview of the resources that allow teachers to create and future specialists to use virtual educational complexes was carried out. The article presents ideas on improving the quality of education based on the consolidation of educational information by re-processing it from various sources and in various ways. A conclusion was made about the need to improve the educational process with the use of digital technologies.
 
Publisher ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»
 
Date 2023
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738704/1/42-50.pdf
- Гуржій, А.М. (orcid.org/0000-0001-6923-0830 <http://orcid.org/0000-0001-6923-0830>), Радкевич, В.О. (orcid.org/0000-0002-9233-5718 <http://orcid.org/0000-0002-9233-5718>) and Пригодій, Микола Анатолійович (orcid.org/0000-0001-5351-0002 <http://orcid.org/0000-0001-5351-0002>) (2023) Improving the quality of training of future specialists using virtual educational complexes Нові технології навчання (97). pp. 42-50. ISSN 2710-3560
10.52256/2710-3560.97.2023.97.05
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52256/2710-3560.97.2023.97.05