Record Details

Інтернет-технології як засіб організації навчання писемного мовлення іноземною мовою в умовах міжкультурної комунікації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740809/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5483
10.33407/itlt.v99i1.5483
 
Title Інтернет-технології як засіб організації навчання писемного мовлення іноземною мовою в умовах міжкультурної комунікації
Internet technologies as a means of organizing the teaching of foreign language writing in the context of intercultural communication
 
Creator Svyrydiuk, Vira
Hordieieva, Anzhela
Kyrykylytsia, Valentyna
 
Subject 004.7 Computer communication. Computer networks
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
81 Linguistics and languages
 
Description У статті розглянуто проблему навчання писемного мовлення іноземної мови студентів закладів вищої освіти в умовах міжкультурної комунікації. Зазначено труднощі, з якими зустрічаються суб’єкти освітнього процесу під час формування комунікативних здібностей у письмі іноземною мовою, і запропоновано шлях розв’язання проблеми за допомогою інтернет-технологій як засобу організації освітнього процесу навчання писемного мовлення студентів закладів вищої освіти. Поставлено акцент на формуванні міжкультурної компетентності під час виконання писемномовленнєвих завдань іноземною мовою. Проаналізовано фахову літературу з проблеми і з’ясовано переваги інтернет-технології як засобу навчання, зокрема блог-, тандем-, посткроссинг-технологій для оптимізації освітнього процесу студентів під час писемномовленнєвої діяльності в аудиторних або в позааудиторних заняттях. Зазначено переваги інтернет-технології навчання над основним засобом навчання – підручником. Окреслено місце і роль блогу, тандему і посткроссингу як засобів навчання в писемному спілкуванні на міжкультурному рівні. У статті конкретизовані цілі і завдання інтернет-технологій з релевантними для них стратегіями. Представлено дидактичні можливості використання блог-, тaндем-, посткроссинг-технологій з метою формування міжкультурного аспекту писемного мовлення студентів закладів вищої освіти. Відображено та описано емпіричні дослідження за допомогою діаграм, які були укладені на основі проведеного опитування студентів різних спеціальностей чотирьох університетів України. Новизна дослідження полягає в застосуванні інноваційних технологій навчання і вивченні іноземної мови і культури в контексті культурологічного підходу до формування здібностей писемного мовлення іноземною мовою на рівні міжкультурної комунікації.
The article deals with the problem of teaching foreign language writing to the students of higher educational institutions in the context of intercultural communication. The difficulties encountered by the subjects of the educational process during the formation of communicative abilities in a foreign language written communication have been indicated, and the way of solving the problem with the help of Internet technologies as a means of organizing the educational process of teaching writing to students of higher educational institutions has been proposed. The emphasis has been put on the formation of intercultural competence in the context of written communication activity in a foreign language. The professional literature on the problem has been analyzed and the advantages of Internet technologies as a learning tool have been clarified, in particular blog-, tandem-, postcrossing technologies for optimizing the educational process of the students of higher educational institutions in the course of writing activity inside or outside the classroom. The advantages of Internet teaching technology have been indicated and compared with the main learning tool – a textbook. The paper outlines the place and role of blog, tandem and postcrossing as learning tools in written communication at the intercultural level. The goals and objectives of Internet technologies with corresponding strategies have been specified. The article presents didactic possibilities of using blog-, tandem-and postcrossing technologies for the formation of intercultural aspect of written communication of higher educational institutions’ students. The empirical research with the help of diagrams based on the survey of the students of different specialities at four Ukrainian universities has been described. The novelty of the study lies in the use of innovative technologies for teaching and learning a foreign language and culture in the context of a cultural approach to the formation of written communication skills in a foreign language at the level of intercultural communication.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740809/1/%D0%92%D1%96%D1%80%D0%B0%20%D0%A1%D0%B2%D0%B8%D1%80%D0%B8%D0%B4%D1%8E%D0%BA.pdf
- Svyrydiuk, Vira (orcid.org/0000-0003-2343-3725 <http://orcid.org/0000-0003-2343-3725>), Hordieieva, Anzhela (orcid.org/0000-0002-8570-9099 <http://orcid.org/0000-0002-8570-9099>) and Kyrykylytsia, Valentyna (orcid.org/0000-0002-0663-7462 <http://orcid.org/0000-0002-0663-7462>) (2024) Internet technologies as a means of organizing the teaching of foreign language writing in the context of intercultural communication Information Technologies and Learning Tools, 1 (99). pp. 179-192. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v99i1.5483
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v99i1.5483