Record Details

Структура інформаційно-освітнього середовища медичного університету

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740803/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4625
10.33407/itlt.v99i1.4625
 
Title Структура інформаційно-освітнього середовища медичного університету
The structure of information and education environment of a medical university
 
Creator Іванькова, Н.
Рижов, О.
 
Subject 004.7 Computer communication. Computer networks
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
61 Medical sciences
 
Description Авторами розглянуто процес трансформації інфраструктури освітнього середовища медичних університетів на етапі переходу до змішаної форми навчання в період карантину COVID-19. Аналіз наукових публікації з питань цифрової трансформації системи вищої освіти показав ефективність гібридної моделі організації віртуального освітнього середовища, яка об’єднує наземну інфраструктуру університету та може мати приватну та публічну хмари. Гібридна модель дозволяє забезпечити відповідні технологічні умови для якісної організації роботи викладачів в онлайн-режимі системи дистанційного навчання. Хмарні сервіси дозволяють організувати віртуальне групове освітнє середовище (віртуальну аудиторію) та персональне середовище для студентів. Авторами проаналізовано зміни інфраструктури Запорізького державного медичного університету (ЗДМУ) при цифровій трансформації освітнього процесу в період карантину COVID-19, що стало підґрунтям для розробки структурної моделі інформаційно-освітнього середовища університету. У роботі акцентовано увагу на те, що однією з особливостей організації навчального процесу в медичних закладах вищої освіти (ЗВО) є використання спеціальних засобів навчання: програмно-апаратного комплексу дослідження стану пацієнта, телемедичного комплексу, комп’ютерного залу зі спеціалізованим ліцензійним програмним забезпеченням для самопідготовки до ліцензійного іспиту КРОК 1,2,3 тощо. Авторами проведено системний аналіз та визначено технологічні компоненти єдиного інформаційного освітнього середовища медичного ЗВО, а саме: корпоративна комп’ютерна мережа; робочі місця викладачів у системі дистанційного навчання та розробки онлайн-курсів (дизайнер, лектор відеоконференцзв’язку, модератор відеолекції або вебінару, дизайнер обробки відеоматеріалів); спеціалізовані системи моделювання; симуляційні комплекси; програмно-апаратні комплекси з обробки біологічних сигналів; спеціалізовані аудиторії: лекційні аудиторії, призначені для проведення дистанційних відеолекцій з інтерактивним спілкуванням, медійні центри для вебінарів та проведення телемедичних консультацій; хмарні сервіси. Запропоновану структуру інформаційно-освітнього середовища медичного університету впроваджено в навчальний процес ЗДМУ, що дозволило створити хмаро орієнтоване навчальне середовище. Використання гібридної моделі хмари дозволило вирішити питання інтеграції віртуальних середовищ кафедр, зокрема територіально віддалених, та наземної інфраструктури університету.
The authors examine the process of transformation of the educational infrastructure of medical universities during the transition to a mixed form of studying while COVID – 19 quarantine. Analysis of scientific publications on the digital transformation of the higher education system has shown the effectiveness of a hybrid model for organizing a virtual learning environment, which combines the ground-based infrastructure of the university and can include private and public cloud services. Hybrid model allows providing appropriate technological conditions for quality organization of teachers' work in online mode of distance learning system. Cloud services allow organizing a virtual group educational environment - a virtual classroom and a personal environment for students. The authors analyzed the changes in the infrastructure of Zaporizhzhia State Medical University in the process of digital transformation of the educational process during the period of COVID-19 quarantine, which became the ground for the development of a structural model of the information and educational environment of the university. The work focuses on the fact that one of the features of the educational process in medical universities is the usage of special learning tools: software and hardware systems for examination of a patient's condition, technical means of telemedicine, classroom self-training sessions for Licensing Integrated Exams “KROK” 1,2,3 on the basis of licensed software, etc. The authors conducted a systematic analysis and identified the technological components of the unified information educational environment of medical HEIs, namely: corporate computer network; workplaces of participants in the development of online courses (designer, lecturer of videoconferencing, moderator of video lectures or webinars, designer of video processing; specialized modeling systems; simulation complexes; software and hardware complexes for processing biological signals; specialized classrooms: computer room of the library, lecture halls for remote video lectures with interactive communication, lecture halls for interactive lectures, media centers for webinars and telemedicine consultations; cloud services . The proposed structure of information and educational environment of a medical university was implemented in the educational process of Zaporizhzhia State Medical University which made possible the creation of a cloud-oriented educational environment. The usage of hybrid cloud model allowed to solve the issue of integration of virtual environments of departments, in particular, territorially remote ones, and the ground infrastructure of the university.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740803/1/%D0%9D%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%8F%20%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Іванькова, Н. (orcid.org/0000-0002-1011-746X <http://orcid.org/0000-0002-1011-746X>) and Рижов, О. (orcid.org/0000-0003-3964-5984 <http://orcid.org/0000-0003-3964-5984>) (2024) The structure of information and education environment of a medical university Information Technologies and Learning Tools, 1 (99). pp. 118-137. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v99i1.4625
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v99i1.4625