Розвиток кліпового мислення здобувачів вищої освіти в інформаційному оточенні
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740801/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5376 10.33407/itlt.v99i1.5376 |
|
Title |
Розвиток кліпового мислення здобувачів вищої освіти в інформаційному оточенні
Development of clip thinking of higher education students in information environment |
|
Creator |
Бушуєв, С.Д.
Корчова, Г. Красильник, Ю.С. Руденко, М. Козир, Б.Ю. |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Досліджені глобальні тренди та джерела формування кліпового мислення в період цифровізації освітніх систем. Ключовими впливами є перехід до нової моделі глобального оточення та розширення застосування штучного інтелекту в освітніх системах. Актуальність теми зумовлена необхідністю оперативного реагування викладачів на зростання обсягів змісту навчальної інформації, виклики, пов’язані з феноменом «кліпового» мислення, які є певною перешкодою у фаховій підготовці майбутніх професіоналів. Встановлено, що означені та інші фактори змушують викладачів змінювати стиль, форми,електронної пошти, конференцій тощо), забезпечення індивідуального підходу до організації процесу навчання й пізнання з урахуванням мотивів, потреб та можливостей здобувачів вищої освіти, варіативності відбору ІТ-технологій навчання та їх поєднання. методи та способи отримання, накопичення, обробки та подання навчальної інформації й будувати на цій основі ефективні освітні практики. З’ясовано, що інформаційні технології, з одного боку, дозволяють продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю, але й вимагають відповідного інформаційно-технологічного забезпечення. Визначено основні характеристики кліпового мислення: образність, підвищений емоційний складник навчально-пізнавальної діяльності, швидке сприйняття та поверхнева обробка інформації, обмежена увага та концентрація, роздробленість та мозаїчність уявлення про світ, втрата мотивації для пізнання та зменшення потреби й здатності до продуктивної діяльності тощо, виділено основні риси його носіїв. Результати емпіричного дослідження, проведеного серед здобувачів вищої освіти Київського національного університету будівництва і архітектури, показали, що у більшості з них переважає саме кліпове мислення. Аналіз літератури з проблеми інноваційних підходів у підготовці майбутніх професіоналів дав змогу окреслити коло засобів інформаційних технологій у контексті трансформації «кліповості» мислення. Зроблено висновок про те, що подолання когнітивного дефіциту, домінування сфери абстрактно-логічного мислення можливо за умови відповідної побудови організації навчання в напрямку логічного викладу навчального матеріалу, його відповідності практичним цілям, впровадження технологій, спрямованих на взаємодію в освіті (застосування електронних обговорень, форумів,електронної пошти, конференцій тощо), забезпечення індивідуального підходу до організації процесу навчання й пізнання з урахуванням мотивів, потреб та можливостей здобувачів вищої освіти, варіативності відбору ІТ-технологій навчання та їх поєднання.
Global trends and sources of formation of clip thinking in the field of digitalization of educational systems are studied. The key influences are the transition to a new model of the global environment and the expansion of the use of artificial intelligence in educational systems. The topicality of the issue is due to the need for teachers’ prompt response to the growth of the content of educational information, challenges associated with the phenomenon of «clip» thinking, which are a certain obstacle in the competence training of future professionals. It has been established that these and other factors force teachers to change the style, forms, methods and methods of obtaining, accumulating, processing and presenting educational information and to build effective educational practices on this basis. It was found out that information technologies, on the one hand, allow productive management of educational and cognitive activities, but also require appropriate information and technological support. The main characteristics of clip thinking are defined: imagery, increased emotional component of educational and cognitive activity, high speed of perception and superficial processing of information, deficit of attention and its concentration, fragmentation and mosaicism of the picture of the world, loss of desire for knowledge, reduced need and ability for productive activity, etc. the main features of its carriers are highlighted. The results of an empirical study conducted among students of higher education at the Kyiv National University of Construction and Architecture showed that some of them prefer clip-based thinking. The analysis of the literature on the problem of innovative approaches in the training of future professionals made it possible to identify the range of information technology tools in the context of the transformation of "clipping" of thinking. It was concluded that overcoming the cognitive deficit, the dominance of the sphere of abstract and logical thinking is possible under the condition of the appropriate construction of the training organization in the direction of the logical presentation of the educational material, its compliance with practical goals, the introduction of technologies aimed at educational interaction (the use of electronic discussions (forums), electronic mail, conferences, etc.), ensuring an individual approach to the organization of educational and cognitive activities, taking into account the motives, needs and opportunities of higher education seekers, the variability of the selection of IT learning technologies and their combination. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740801/1/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D1%96%D0%B9%20%D0%91%D1%83%D1%88%D1%83%D1%94%D0%B2.pdf
- Бушуєв, С.Д. (orcid.org/0000-0002-7815-8129 <http://orcid.org/0000-0002-7815-8129>), Корчова, Г. (orcid.org/0000-0002-9082-0146 <http://orcid.org/0000-0002-9082-0146>), Красильник, Ю.С. (orcid.org/0000-0003-0358-0066 <http://orcid.org/0000-0003-0358-0066>), Руденко, М. (orcid.org/0000-0003-2069-0566 <http://orcid.org/0000-0003-2069-0566>) and Козир, Б.Ю. (orcid.org/0000-0003-3400-4571 <http://orcid.org/0000-0003-3400-4571>) (2024) Development of clip thinking of higher education students in information environment Information Technologies and Learning Tools, 1 (99). pp. 76-94. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v99i1.5376 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33407/itlt.v99i1.5376
|
|