Record Details

Роль мистецької освіти у розвитку особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740784/
https://www.amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/2673
10.34069/AI/2024.74.02.12
 
Title Роль мистецької освіти у розвитку особистості
The role of art education in personality development
 
Creator Shevtsova, Olena
Tiahur, Liubomyra
Tsyhaniuk, Liutsiia
Kachurynets, Serhii
Bodnaruk, Iryna
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
378 Higher education. Universities. Academic study
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description Ми розглядаємо мистецьку освіту як результат і сам процес засвоєння людиною системи навичок, умінь, знань і на їхній основі формування гуманістичних якостей особистості, естетичного світогляду, розвиток творчого потенціалу і художніх здібностей. Навчання, в єдності розвиваючої, мотиваційної, освітньої, виховної функцій, як процес едукації особистості, є основним шляхом здобуття мистецької освіти. Звернуто увагу на важливий аспект виховної функції мистецької освіти – моральне виховання, що базується на моральнісній складовій мистецтва. Детально проаналізовано функції мистецької освіти та показано їх роль у розвитку особистості. Нами проведено експериментальне дослідження з метою перевірки створеного інноваційного cередовища професійної підготовки студентів в умовах навчально-виховного процесу до мистецько-освітньої діяльності для розвитку особистості. Через низку розроблених заходів, що були застосовані під час формувального етапу експерименту, реалізувалося створення саме такого інноваційного cередовища в умовах навчально-виховного процесу при професійній підготовці студентів до мистецько-освітньої діяльності.
We consider art education as the result and the very process of a person's assimilation of a system of skills, abilities, and knowledge, and on their basis, the formation of humanistic qualities of the individual, an aesthetic worldview, the development of creative potential, and artistic abilities. Learning, in the unity of developing, motivational, educational, and educational functions, as a process of personal education, is the main way of obtaining art education. Attention is drawn to an important aspect of the educational function of art education – moral education based on the moral component of art. The functions of art education are analyzed in detail and their role in personality development is shown. We conducted an experimental study to verify the created innovative environment of professional training of students in the conditions of the primary educational process for artistic and educational activities for personality development. Due to several developed measures that were applied during the formative stage of the experiment, the creation of just such an innovative environment was realized in the conditions of the primary educational process during the professional training of students for artistic and educational activities.
 
Publisher Editorial Primmate S.A.S
 
Date 2024
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740784/1/12-143-155%20%281%29.pdf
- Shevtsova, Olena (orcid.org/0000-0002-5318-5286 <http://orcid.org/0000-0002-5318-5286>), Tiahur, Liubomyra (orcid.org/0000-0001-5106-2920 <http://orcid.org/0000-0001-5106-2920>), Tsyhaniuk, Liutsiia (orcid.org/0000-0002-0998-9906 <http://orcid.org/0000-0002-0998-9906>), Kachurynets, Serhii (orcid.org/0009-0006-3910-348X <http://orcid.org/0009-0006-3910-348X>) and Bodnaruk, Iryna (orcid.org/0000-0002-2157-9491 <http://orcid.org/0000-0002-2157-9491>) (2024) The role of art education in personality development Amazonia Investiga, 13 (74). pp. 143-155. ISSN 2322-6307
10.34069/AI/2024.74.02.12
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.34069/AI/2024.74.02.12