Створення англомовного цифрового освітнього середовища для дітей дошкільного віку: лінгводидактичний аспект
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740772/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5432 10.33407/itlt.v99i1.5432 |
|
Title |
Створення англомовного цифрового освітнього середовища для дітей дошкільного віку: лінгводидактичний аспект
Creating an English-speaking digital learning environment for preschoolers: linguodidactic aspect |
|
Creator |
Khomyshak, О.В.
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
Нещодавні трансформації в мовній політиці в Україні привертають увагу громадськості та актуалізують вивчення проблеми створення англомовного цифрового освітнього середовища для дітей дошкільного віку в дослідницьких студіях крізь призму лінгводидактики. У статті висвітлено педагогічні переваги оволодіння англійською мовою як другою мовою дошкільниками на основі співвіднесення її з вивченням рідної мови та культури. Ретельний аналіз теорій засвоєння рідної мови доводить актуальність соціокультурної теорії, на тлі якої окреслено ключову роль батьків (опікунів) як перших педагогів дитини та творців англомовного цифрового освітнього середовища для дітей дошкільного віку. Подано відповідні рекомендації батькам щодо створення англомовного освітнього середовища для дітей та його подальшої підтримки за допомогою цифрових ресурсів. Визначено поняття «англомовне цифрове освітнє середовище для дітей дошкільного віку». Запропоновано застосування цифрових освітніх ресурсів одночасно для міжособистісної та міжкультурної взаємодії батьків і дитини. Уточнено дидактичну цінність аудіо- та відеоматеріалів для формування англомовної комунікативної компетенції дошкільників. Влоги та мультфільми розглядаються як найцікавіші та найдієвіші аудіовізуальні засоби вивчення англійської мови для дітей цього віку. Задля мовленнєвого та всебічного розвитку дітей запропоновано ігрові прийоми роботи з цифровими медіа (застосування міміки, переодягання, драматизація, театралізація, рольова гра). Проаналізовано низку освітніх онлайн-платформ і застосунків для вивчення англійської мови з урахуванням цільової аудиторії, завдань, змісту, лінгвістичної та дидактичної відповідності. На основі аналізу низки цифрових освітніх ресурсів і поданих методичних рекомендацій батькам щодо їх застосування розроблено модель створення англомовного цифрового освітнього середовища для дітей дошкільного віку, що охоплює три рівні (сім’я, освітні заклади, держава). Результати опитування батьків дітей дошкільного віку доводять ефективність запропонованих рекомендацій щодо створення сприятливого англомовного цифрового освітнього середовища на рівні сім’ї.
Recent changes in the Ukrainian language policy have drawn public attention to the issue of shaping an English-speaking digital learning environment for preschool children and have urged researchers to examine the matter from the standpoint of linguodidactics. The pedagogical benefits of mastering English as a second language by preschoolers alongside their mother tongue and their native culture have been studied. A thorough analysis of language acquisition theories has been made in the article. In the context of sociocultural theory, the core role of parents (caregivers) as the child’s initial teachers (pedagogues) and creators of English digital learning environment is outlined. The author has provided guidelines on learning English as a second language based on the supportive use of digital learning tools in English at an early age. The article provides a definition of the term English-speaking digital learning environment. The current research showcases the use of digital learning tools for interpersonal and intercultural communication between adults and a child. The didactic value of English vlogs and cartoons as the most interesting and engaging audiovisual support for children’s English language communicative competence formation is determined. The author provides case examples of how game techniques of miming, dressing up, dramatising, acting out and role-playing cartoons and vlogs scenarios may be employed. A number of online educational platforms and applications designed for learning English have been analysed according to target audience, objectives, content, linguistic, and didactic accuracy. The author has designed a framework of English-speaking digital learning environment formation on three levels: family, educational institutions, and state. The effectiveness of the suggested guidelines on how to create a favourable English digital learning environment for preschool children has been corroborated on the basis of questionnaires and interviews with parents in the kindergarten. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740772/1/%D0%9E%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B0%20%D0%A5%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%88%D0%B0%D0%BA.pdf
- Khomyshak, О.В. (orcid.org/0000-0003-3909-7439 <http://orcid.org/0000-0003-3909-7439>) (2024) Creating an English-speaking digital learning environment for preschoolers: linguodidactic aspect Information Technologies and Learning Tools, 1 (99). pp. 28-48. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v99i1.5432 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33407/itlt.v99i1.5432
|
|