Record Details

Цифрові бази даних для освіти і про освіту: досвід Данії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740766/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5509
10.33407/itlt.v99i1.5509
 
Title Цифрові бази даних для освіти і про освіту: досвід Данії
Digital databases for education and about education: the Danish experience
 
Creator Павлик, Надія
Сейко, Н.
Ситняківська, С.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті проаналізовано зміст та специфіку відкритих освітніх електронних баз даних Данії з метою адаптації наявного данського досвіду до процесу цифровізації освітньої сфери в Україні. Відзначено, що ці процеси охоплюють сферу державної політики цифровізації сфери освіти (організаційні, методичні, управлінські, моніторингові, акумулятивні механізми): менеджмент освіти (зберігання даних для відображення історії змін, моніторинг наявних сервісів та систем контролю якості освіти, накопичення статистичних даних та їх прогностичний аналіз), методичне забезпечення процесу формування цифрової компетентності суб’єктів освітнього процесу (побудова інформаційних профілів, розвиток цифрових дидактичних підсистем, зростання рівня конкурентоспроможності закладів освіти як провайдерів), наукову сферу (цифровізація відкритого наукового середовища, побудова простору академічної доброчесності, співпраця науковців і стейкхолдерів).
Проаналізовано спільні характеристики Національної електронної науково-інформаційної Системи URIS та данської освітньої бази даних MED. Побудовано модель візії бази даних MED (суб’єкти освітньої діяльності та зміст їхньої діяльності). Представлено структуру моніторингу якості освіти в Данії, покладену в основу відкритих електронних баз; вона передбачає оцінювання професійної діяльності педагогів, відповідність навчальних програм соціальному замовленню, результативність державних/регіональних видів атестації випускників, стандартизацію й уніфікацію системи оцінювання, обов’язковість регіонального аналізу статистичних даних. Відзначено, що значущим спонукальним чинником для створення бази MED стали виявлені проблеми й недоліки комп’ютерного тестування випускників шкіл у контексті оцінювання якості їх діяльності.
Сформульовано висновок про те, що відкрита електронна база дає можливість будувати статистично обґрунтовані кореляційні зв’язки між наявними соціальними характеристиками педагогів і учнів усіх рівнів і типів шкіл. Відзначено основні переваги створеної відкритої бази MED: відповідність світовим вимогам оцінки «доданої вартості вчителя», високочастотність збору даних, прогностичний характер висновків щодо формування освітньої політики держави.
The article analyzes the content and specifics of Denmark's open educational electronic databases with the aim of adapting the existing Danish experience to the processes of digitization of the educational sphere in Ukraine. It was noted that these processes cover the sphere of the state policy of digitization of the educational realm (organizational, methodical, management, monitoring, accumulative mechanisms), education management (data storage to reflect the history of changes, monitoring of existing services and education quality control systems, accumulation of statistical data and their prognostic analysis), methodical support of the process of forming the digital competence of the educational process’ subjects (building information profiles, developing digital didactic subsystems, increasing the level of competitiveness of educational institutions as providers), the scientific sphere (digitalization of the open scientific environment, building a space of academic integrity, cooperation between scientists and stakeholders).
The common characteristics of the National Electronic Research and Information System URIS and the Danish educational database MED were analyzed. A vision model of the MED database (subjects of educational activity and the content of their activity) was built. The structure of monitoring the quality of education in Denmark, based on open electronic databases, is presented; it includes evaluation of the professional activity of teachers, compliance of educational programs with the social order, effectiveness of state/regional types of certification of graduates, standardization and unification of the evaluation system, mandatory regional analysis of statistical data. It was noted that the identified problems and shortcomings of computer testing of school graduates in the context of assessing the quality of their activities became a significant motivating factor for the creation of the MED database.
The conclusion was formulated that the open electronic database makes it possible to build statistically substantiated correlations between the existing social characteristics of teachers and students of all levels and types of schools. The main advantages of the created open MED database were noted: compliance with the global requirements for the assessment of the "added value of the teacher", high frequency of data collection, prognostic nature of conclusions regarding the formation of the state's educational policy.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740766/1/%D0%9D%D0%B0%D0%B4%D1%96%D1%8F%20%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B8%D0%BA.pdf
- Павлик, Надія (orcid.org/0000-0003-2601-4104 <http://orcid.org/0000-0003-2601-4104>), Сейко, Н. (orcid.org/0000-0002-6197-9553 <http://orcid.org/0000-0002-6197-9553>) and Ситняківська, С. (orcid.org/0000-0003-1367-0487 <http://orcid.org/0000-0003-1367-0487>) (2024) Digital databases for education and about education: the Danish experience Information Technologies and Learning Tools, 1 (99). pp. 1-15. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v99i1.5509
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v99i1.5509