Record Details

Урок іноземної мови як мікромодель системи компетентнісно орієнтованого навчання іншомовного спілкування в умовах освітнього іншомовного комунікативного середовища гімназії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740705/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/732
10.32405/2411-1317-2024-1-141-150
 
Title Урок іноземної мови як мікромодель системи компетентнісно орієнтованого навчання іншомовного спілкування в умовах освітнього іншомовного комунікативного середовища гімназії
A Foreign Language Lesson as a Micro-Model of a System of Competence-Oriented Foreign Language Communication Training in the Conditions of a Foreign Language Educational Communicative Environment of Gymnasium
 
Creator Редько, Валерій Григорович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті автор розглядає урок іноземної мови як мікромодель системи навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО), зокрема в гімназії, в умовах запровадження сучасного освітнього іншомовного комунікативного середовища (ОІКС). Автор визначає і обґрунтовує зміст уроків, висловлює та інтерпретує власні точки зору на види, форми і способи діяльності, які можуть бути характерними для змісту ОІКС. Пропонуються види вправ і завдань, розглядається технологія їх виконання, що сприяє формуванню мовних навичок і мовленнєвих умінь у різних видах спілкування, окреслюються і коментуються способи організації комплексів вправ і завдань, які спрямовуються на розвиток міжкультурної іншомовної комунікативної як предметної компетентності як важливої стратегії розвитку сучасної шкільної іншомовної освіти. Наводяться приклади видів діяльності, що сприяють становленню ключових компетентностей засобами іноземної мови. Значна увага зосереджується на процесі формування міжкультурної іншомовної комунікативної особистості учня, якому належить жити і творити в сучасному багатомовному і полікультурному світовому просторі. Пропоновані матеріали підготовлені з урахуванням навчального досвіду учнів на попередніх етапах навчання.
In the article, the author considers the foreign language lesson as a micro-­model of the foreign language teaching system in general secondary education institutions, in particular in gymnasiums, in the context of the introduction of a foreign language educational communicative environment (FLECE). The author defines and substantiates the content of the lessons, expresses and interprets his own points of view on the types, forms and methods of activity that may be characteristic of the content of FLECE. The types of exercises and tasks are proposed, the technology of their implementation is considered, which contributes to the formation of language skills in various types of communication, the methods of organizing sets of exercises and tasks are proposed and discussed, which are aimed at the formation of intercultural foreign language communicative competence as a subject and an important strategy for the development of modern school foreign language education. The types of activities that contribute to the formation of key competencies through the means of a foreign language are outlined. Considerable attention is focused on the process of forming the intercultural foreign language communicative personality of the student who has to live and create in the modern multilingual and multicultural world space. The proposed materials are prepared taking into account the educational experience of students at the previous stages of education.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740705/1/16.pdf
- Редько, Валерій Григорович (orcid.org/0000-0002-4035-4925 <http://orcid.org/0000-0002-4035-4925>) (2024) A Foreign Language Lesson as a Micro-Model of a System of Competence-Oriented Foreign Language Communication Training in the Conditions of a Foreign Language Educational Communicative Environment of Gymnasium Український педагогічний журнал, 1. pp. 141-150. ISSN 2411-1317
10.32405/2411-1317-2024-1-141-150
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1317-2024-1-141-150