Record Details

Упровадження технологій дистанційного навчання майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740679/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4149
10.33407/itlt.v98i6.4149
 
Title Упровадження технологій дистанційного навчання майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи
Introduction of distance learning technologies for future specialists in information, library and archival affairs
 
Creator Сидоренко, Тетяна Валеріївна
Сидоренко, Алла Іванівна
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
02 Бібліотечна справа
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглянуто шляхи впровадження технологій дистанційного навчання у фахову підготовку майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Виділено основні можливості та відмінності технологій дистанційного навчання. Описано досвід впровадження технологій дистанційного навчання майбутніх фахівців інформаційної сфери кафедри інформаційної, бібліотечної та архівної справи Відокремленого підрозділу «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв». Доведено, що технології дистанційного навчання створюють умови для плідної взаємодії викладачів і студентів як суб’єктів інформаційного середовища та сприяють розвитку їх компетентностей, серед яких здатність до саморозвитку та аналітичне мислення. Представлені результати анкетування студентів спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Питання анкети стосувались ставлення студентів до дистанційного навчання (його переваг і недоліків); їх готовності до самонавчання та самовдосконалення; бачення перспектив розвитку дистанційного навчання та ін. Анкетування виявило, що більша частина студентів мають позитивне ставлення до дистанційного навчання і використання сучасних інформаційних технологій для отримання інформації. Найбільш затребуваними виявились практичні та лекційні заняття з використанням мультимедійних технологій. Серед перспектив дистанційного навчання студентами за ранжируваним переліком обрані технологічність, гнучкість та модульність. Результати анкетування довели, що технології дистанційного навчання, базуючись на принципах відкритого навчання, створюють сучасне інформаційне освітнє середовище, привабливе для студентської молоді. На основі дослідження визначено, що дистанційне навчання можна активно використовувати в системі змішаного навчання студентів інформаційної сфери, а в умовах кризових явищ – як самостійний елемент сучасної освіти.
The article considers the ways of introduction of distance learning technologies in the professional training of future specialists in information, library and archival affairs. The main features and differences of distance learning technologies are highlighted. The experience of introduction of technologies of distance learning of future specialists of information sphere of the department of information, library and archival affairs of the Separate subdivision "Mykolaiv branch of Kyiv National University of Culture and Arts" is described. It has been proven that distance learning technologies create conditions for fruitful interaction between teachers and students as subjects of the information environment and promote the development of their competencies, including the ability to self-development and analytical thinking. The results of the survey of students majoring in 029 "Information, library and archival affairs" are presented. The questionnaire took into account the attitude of students to distance learning, its advantages and disadvantages; their readiness for self-learning and self-improvement; vision of prospects for the development of distance learning, etc. The survey found that more than half of students have a positive attitude towards distance learning and the use of modern information technology to obtain information. The most popular were practical and lecture classes using multimedia technologies. Among the prospects of distance learning by students on a ranked list selected manufacturability, flexibility and modularity. The results of the survey proved that distance learning technologies, based on the principles of open learning, create a modern information educational environment that is attractive to student youth. Based on the study, it is determined that distance learning can be actively used in the system of blended learning for students of the information sphere, and in times of crisis - as an independent element of modern education.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740679/1/%D0%A1%D0%B8%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0%20%D0%92%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D1%80%D1%96%D1%97%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Сидоренко, Тетяна Валеріївна (orcid.org/0000-0003-0950-3467 <http://orcid.org/0000-0003-0950-3467>) and Сидоренко, Алла Іванівна (orcid.org/0000-0002-2889-5219 <http://orcid.org/0000-0002-2889-5219>) (2023) Introduction of distance learning technologies for future specialists in information, library and archival affairs Information Technologies and Learning Tools, 6 (98). pp. 124-141. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v98i6.4149
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v98i6.4149