Record Details

Оцінювання ефективності хмарних сервісів для створення навчальних презентацій

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740673/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5407
10.33407/itlt.v98i6.5407
 
Title Оцінювання ефективності хмарних сервісів для створення навчальних презентацій
Assessing the efficacy of cloud services for developing educational presentations
 
Creator Bondarenko, Tetiana V.
Stetsenko, Nadia M.
Stetsenko, Volodymyr P.
Tkachuk, Halyna V.
 
Subject 004.08 Input, output and storage media
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті проаналізовано найпопулярніші хмарні сервіси для створення навчальних презентацій та зроблено спробу визначити ефективність їх використання в освітньому процесі. Вебометричний аналіз хмарних сервісів дозволив виділити 10 популярних ресурсів, які зазвичай використовуються для створення презентацій. Зокрема популярними є Prezi, Sway, Slides, PowToon, Canva, ZohoShow, Genial.ly, Emaze, Piktochart, VideoScribe та ін. Ми провели порівняльний аналіз цих платформ, використовуючи інструменти вебаналітики Ahrefs, Moz, Similarweb, щоб визначити їх рейтинг. Аналіз та оцінка хмарних сервісів дозволяє комплексно підійти до вибору хмарних освітніх інструментів, які б відповідали вимогам усіх учасників освітнього процесу.
Аналіз та оцінка проходили в кілька етапів: опис та аналіз параметрів хмарних сервісів; залучення експертів для оцінки параметрів і послуг загалом; визначення коефіцієнта впливу параметра на ефективність сервісу; оцінка сервісів за конкретними параметрами; синтез об'єктивної та суб'єктивної інформації для узагальнення результатів.
Ми проаналізували особливості створення презентаційних матеріалів у кожному хмарному сервісі та визначили параметри їх оцінки: функціональність, зручність використання, ціна в порівнянні з якістю, індивідуальні характеристики (специфічні функції) та загальне враження.
Для кожного параметра було встановлено фактор впливу, який вказував на важливість цього параметра в загальній оцінці хмарного сервісу.
Комплексна оцінка експертів показала найвищу ефективність Prezi, Canva і Google Slides, що ми вважаємо справедливим, оскільки ці інструменти мають широкий функціонал, можливості безкоштовних акаунтів, зручний і зрозумілий інтерфейс. Аналіз рейтингів доменів показав більшу популярність сервісів Sway, Canva та Prezi, що вказує на попит користувачів на ці інструменти.
Запропонований у роботі спосіб оцінки хмарних сервісів можна застосувати до інших хмарних сервісів для створення освітніх продуктів, які можуть бути ефективними в організації освітньої діяльності суб’єктів освітнього процесу.
The article examines the most popular cloud services for creating educational presentations and seeks to determine the effectiveness of their integration within the educational framework. A webometric analysis of these cloud services resulted in the identification of the top 10 resources commonly employed for presentation creation, including Prezi, Sway, Slides, PowToon, Canva, ZohoShow, Genial.ly, Emaze, Piktochart, VideoScribe, among others. Our research conducted a comprehensive comparative analysis of these platforms, utilizing web analytics tools such as Ahrefs, Moz, and Similarweb to establish their respective rankings. This approach facilitated an encompassing selection of cloud-based educational tools capable of meeting the multifaceted requirements of all stakeholders in the educational process.
The analytical process unfolded across multiple stages: an initial description and assessment of key parameters of each cloud service, subsequent expert evaluations encompassing both parameter specifics and overall service quality, determination of individual parameter impact coefficients on service efficiency, service evaluations based on specific parameters, and a synthesis of both objective and subjective data to summarize outcomes.
In-depth analysis was conducted on the presentation creation features inherent to each cloud service, leading to the identification of evaluation parameters encompassing functionality, usability, cost-effectiveness, unique attributes, and overall user impression. Each parameter was assigned an impact factor to gauge its significance within the overall assessment of a given cloud service.
The culmination of expert evaluations culminated in the recognition of Prezi, Canva, and Google Slides as highly effective tools. This determination is grounded in their extensive functionality, provision of free accounts, and user-friendly interfaces. Analysis of domain ratings further highlighted the popularity of Sway, Canva, and Prezi, underscoring the pronounced demand for these platforms among users.
The evaluation methodology proposed within this study holds potential for application to other cloud services designed for educational content creation. By fostering effective organization of educational activities across diverse subject domains, this approach contributes to the enhancement of the educational process as a whole.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740673/1/%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0%20%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
- Bondarenko, Tetiana V. (orcid.org/0000-0001-9330-9661 <http://orcid.org/0000-0001-9330-9661>), Stetsenko, Nadia M. (orcid.org/0000-0002-9802-6529 <http://orcid.org/0000-0002-9802-6529>), Stetsenko, Volodymyr P. (orcid.org/0000-0003-2232-2089 <http://orcid.org/0000-0003-2232-2089>) and Tkachuk, Halyna V. (orcid.org/0000-0002-6926-1589 <http://orcid.org/0000-0002-6926-1589>) (2023) Assessing the efficacy of cloud services for developing educational presentations Information Technologies and Learning Tools, 6 (98). pp. 82-93. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v98i6.5407
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v98i6.5407