Забезпечення дистанційної освіти під час війни: досвід України
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740670/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5454 10.33407/itlt.v98i6.5454 |
|
Title |
Забезпечення дистанційної освіти під час війни: досвід України
Providing distance education during the war: the experience of Ukraine |
|
Creator |
Londar, Lidia
Pietsch, Marcus |
|
Subject |
004.01 Documentation
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Сфера освіти є багатовимірною, вона формує економічні, політичні та культурні впливи на суспільство. Переривання (або повна зупинка) освітнього процесу в умовах надзвичайних ситуацій, спричинених природними катаклізмами, епідеміями, техногенними катастрофами, зумовлюють вкрай негативні соціальні наслідки для суспільства. Найбільш негативний вплив на освіту відбувається в умовах війни, оскільки учні позбавлені можливості навчатися. Зруйновані школи та вимушене переміщення можуть призвести до того, що учні більше не зможуть навчатися у звичному для них освітньому середовищі. Навіть для учнів, які не постраждали від втечі та переміщення, можливості навчання в зонах бойових дій можуть бути обмежені через нові небезпечні обставини. У таких випадках дистанційна освіта може запропонувати учням можливість використання технологій дистанційного навчання навіть у надзвичайно складних і напружених умовах і в такий спосіб сприяти створенню стабільного навчального середовища для учнів під час війни. Однак про дистанційну освіту, умови забезпечення безперервності навчального процесу у воєнний час, а також про те, як можна підготувати освітні системи до надання можливості навчатися дистанційно в таких несприятливих умовах, відомо небагато. Тому ми досліджуємо, як Україна забезпечує дистанційну освіту під час вторгнення Росії на її територію, зокрема, впроваджує ІТ-інновації в дистанційному навчанні. Ми також аналізуємо вплив цифрових технологій та освітньої ІТ-інфраструктури на життєздатність навчального процесу в несприятливих соціальних умовах. Крім того, побудувавши освітню регресійну модель, ми дослідили різні фактори, які могли впливати на успішність учнів до війни (наприклад, наявність комп’ютерів для учнів та вчителів, доступ шкіл до високошвидкісного інтернету тощо), та визначили взаємозв’язки між цими факторами. Наші висновки дають перше уявлення про соціальні наслідки і про те, як країни можуть підготуватися до створення можливостей використання в освітньому процесі дистанційного навчання для своїх учнів у воєнний час, а також підкреслюють актуальність ІТ-інфраструктури в цьому контексті.
The sphere of education is multidimensional, it forms economic, political, and cultural impacts on society. Interruption (or complete stoppage) of the educational process in emergency situations caused by natural disasters, epidemics, and man-made disasters, results in extremely negative social consequences for society. The most negative impact on education occurs in the context of the war, as students are deprived of opportunities to learn. Destroyed schools and forced displacement can result in students no longer being able to learn in their typical learning environments. Even for students who are not affected by flight and displacement, learning opportunities in war zones can be limited because of newly dangerous circumstances. In such cases, distance education can offer students the opportunity to use distance learning technologies even under extremely difficult and challenging conditions and, in this way, contribute to a stable learning environment for students in times of war. However, little is known about distance education, the conditions for ensuring the continuity of the learning process during wartime, and how educational systems can be prepared to provide distance learning opportunities in such adverse conditions. Therefore, we explore how Ukraine is using distance education during the Russian war against Ukraine, in particular, by introducing IT innovations in distance learning. We also analyze the impact of digital technologies and educational IT infrastructure on the viability of the educational process under unfavorable social conditions. In addition, by constructing an educational regression model, we investigate various factors that may have influenced students’ achievement before the war (e.g., the availability of computers for students and teachers, schools’ access to high-speed internet, etc.), and identify the relationships between these factors. Our findings provide the first insights into the social implications and how countries can prepare to create distance-learning opportunities for their students during wartime and highlight the relevance of IT infrastructure in this context. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740670/1/%D0%9B%D1%96%D0%B4%D1%96%D1%8F%20%D0%9B%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80.pdf
- Londar, Lidia (orcid.org/0000-0002-0873-5664 <http://orcid.org/0000-0002-0873-5664>) and Pietsch, Marcus (orcid.org/0000-0002-9836-6793 <http://orcid.org/0000-0002-9836-6793>) (2023) Providing distance education during the war: the experience of Ukraine Information Technologies and Learning Tools, 6 (98). pp. 31-51. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v98i6.5454 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33407/itlt.v98i6.5454
|
|